Projekt: Hylltömning – Första boken uppe till vänster

Januari månads utmaning i Nellons roliga (och för min del nödvändiga) utmaning var att läsa den första boken uppe till vänster i din TBR-bokhylla. Nu har jag ingen sån bokhylla utan jag blandar läst och oläst så den första boken: Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams hade jag redan läst i min ungdom. Därför blev det nästa bok som jag kom att läsa och det var:

Watership Down av Richard Adams

Wathership Down - Richard Adams


En flock vildkaniner känner sig hotade och flyr undan människans exploaterande grävmaskiner. Känner ni igen det? Boken heter Den långa flykten på svenska och blev en väldigt populär film i slutet av 70-talet. Den är omåttligt populär världen över och jag kan för mitt liv inte förstå varför.

Efter att ha läst den här så har jag svårt för kaniner. Det var så jobbig den var. Oerhört tråkig och händelselös. Språket var krystat och snobbigt. Alla kaniner var likadana (förutom Hazel, henne gillade jag lite mer). Alla dessa berättelser om kaningudar och dylikt var oerhört onödigt.

Jag tycker synd om träden som fälldes för att bli papper som boken ska tryckas på. Hade jag haft noll i betygssystem hade den fått det. Låter jag frustrerad? Jag blir det när jag tänker på alla dessa timmar jag slösade på att dra mig igenom detta ”epos”. Dessutom blir jag lite sur på mig själv när jag inte gillar sånt som man ”ska” gilla. Jag respekterar alla som gillar den här, men jag kommer hålla mig borta från kaniner ett tag framöver. Eller så åker jag till England, där är ju kaniner en delikatess.


Rekommenderas för: Inbitna kaninälskare

0,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 0,5


 

5 reaktioner på ”Projekt: Hylltömning – Första boken uppe till vänster

  1. Vill bara säga dig att jag tycker kanin smakar jättegott. Ätit det ett par gånger under mitt liv när jag har varit på semester på kanarieöarna.
    Sen tycker jag kaniner är gulliga, men det kanske skulle ändra sig för mig med om jag läste denna bok.

Kommentera

