En smakebit på søndag: Making a Murderer

Smakebit på söndagÄntligen är smakbiten tillbaka. En rutin som faktiskt är rolig att ha. Idag har jag en lite okonventionell smakbit men samtidigt är det något ni inte får missa.

Just nu är det en Netflix-serie som snor all min lästid. Dokumentärserien om Steven A. Avery är oerhört fängslande. Making a Murderer är en serie i tio delar där man får följa Steven A. Avery från den dag han blir frisläppt från fängelset efter att ha suttit inne i arton år för ett brott han inte begått. Problemet är nu att ett mord har skett i den lilla byn i Wisconsin och vem är det då lättast att misstänka igen om inte stackars Avery?

Serien skildrar ett havererande rättssystem där fattiga inte har en chans. Där är man, som smakbiten säger, skyldig utan att ha blivit dömd. Kanske på grund av den familj du växt upp i eller gammalt groll med polisen. Ja, livet är inte rättvist och denna dokumentärserie prövar mitt psyke något oerhört. Jag blir så arg samtidigt som jag försöker hålla ett öppet sinne, man vet ju aldrig hur dokumentärmakarna har vinklat det hela… Men det jag däremot är helt säker på är att detta är en serie ni måste se. Se den! Snarast…

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

”Reasonable doubt is for the innocent” /Ken Kratz (f.d. District Attorney Calumet County)Making a murderer

48 thoughts on “En smakebit på søndag: Making a Murderer

  1. CissiG januari 10, 2016 / 11:42 f m

    Annorlunda med en grej som du tittar på istället för läst! Tack för smakbiten!
    Kram Cissi

    • ladywindermere83 januari 10, 2016 / 11:43 f m

      Det är en serie som verkligen ger avtryck. Vill dela till så många som möjligt!🙂

  2. Ewelina januari 10, 2016 / 11:50 f m

    Verkar som en intressant serie! Får nog ta och kolla upp den!

    • Lottens Bokblogg januari 10, 2016 / 12:20 e m

      Nu såg jag att du skrivit dokumentär. Jag är lite kluven till genren true crime.

      • ladywindermere83 januari 10, 2016 / 12:28 e m

        🙂 Det finns väldigt mycket dåligt i den genren men det här är lite mer än bara studie av ett brott som begåtts. Det är mer en studie av ett rättssystem som inte fungerar. Men ge den minst två-tre avsnitt om du tänkt se den.🙂

    • ladywindermere83 januari 10, 2016 / 12:42 e m

      Det är inte bara spännande, det är frustrerande och man blir förbannad.🙂

  3. Eva Trillian januari 10, 2016 / 12:32 e m

    Det eviga dilemmat – serier och hur man ser till att de inte tar all lästid😉
    Tack för den okonventionella smakbiten!

    • ladywindermere83 januari 10, 2016 / 12:43 e m

      Jag blir så arg när jag ser serien så ibland måste jag pausa med en bok.🙂

  4. Signe Braut januari 10, 2016 / 12:59 e m

    Denne har eg sett så mykje om i sosiale media. Eg veit ikkje om eg tør å gå i gang, for eg trur ikkje at eg kjem til å få nok😉 Men den ser ut til å vera veldig bra!

    • ladywindermere83 januari 10, 2016 / 1:03 e m

      Det är bara tio avsnitt.🙂 Den är värd den tid det tar.🙂

  5. Marie Eggimann januari 10, 2016 / 1:11 e m

    Jag har fastnat för Jane the Virgin på Netflix. Och min dotter säger hela tiden den måste du se och så vidare.

    • ladywindermere83 januari 10, 2016 / 1:23 e m

      Jag hade väldigt svårt för Ugly Betty och tror att det är samma producent eller liknande. Men ska ge den ett eller två avsnitt efter att jag sett klart den här.🙂

  6. astridterese januari 10, 2016 / 1:23 e m

    Jeg har absolutt tenkt å se denne serien, men vi begynte på Jessica Jones i går og jeg tror vi skal se den serien ferdig først🙂 Ha en riktig fin søndag!

  7. Pirjo Saloniemi januari 10, 2016 / 1:28 e m

    Ojojoj, jag blir riktigt nyfiken på det där. Tror att det nog snart får bli lite TV-tittande för mig. Tack för tipset!

  8. A ROOM OF MY OWN januari 10, 2016 / 1:54 e m

    Netflix är farligt! ett havererat rättssystem är naturligtvis upprörande. särskilt i en dokumentär! tack för smakebiten

    • ladywindermere83 januari 10, 2016 / 1:56 e m

      Ja, jurysystemet i USA är förlegat. Hela deras rättssystem verkar vara ett skämt. Pengar styr allt även där. Varsågod!🙂

  9. Åsa C januari 10, 2016 / 2:35 e m

    Verkar spännande och intressant, kände inte till denna tidigare. Tack för smakbit.🙂

  10. Bokpool januari 10, 2016 / 2:45 e m

    Tack för smakbiten!

  11. anettesbokboble januari 10, 2016 / 3:20 e m

    Tusen takk for smakebiten, spennende at du gir oss en litt anerledes en🙂

  12. C.R.M. Nilsson januari 10, 2016 / 4:01 e m

    Jag är väldigt nyfiken på den här dokumentären och har läst en hel del om den. Tack för smakbiten!

  13. Sara Pepparkaka januari 10, 2016 / 5:31 e m

    Tja, sannolikheten att jag ska titta på en tv-serie är ju inte stor, men jag tackar för tipset ändå!

  14. Monika januari 10, 2016 / 6:06 e m

    Jag har inte Netflix och egentligen är jag nog glad för det🙂

    • ladywindermere83 januari 10, 2016 / 6:20 e m

      Förhoppningsvis kommer den på vanlig tv så du inte missar denna serie!🙂

  15. Skriva läsa leva januari 10, 2016 / 6:40 e m

    Låter intressant. Verkligen något att lägga på minnet. (Finns ju förutom läshög även titta-på-hög;) )

    • ladywindermere83 januari 10, 2016 / 6:42 e m

      Exakt. Men jag försöker hålla den så liten som möjligt.🙂

  16. bokdamen januari 10, 2016 / 8:22 e m

    Hm, intressant, kollar på How to ger away with Murder på Netflix, supergillar, och såg att denna går där. Kanske ska ta och kolla på den sen….😉

      • bokdamen januari 11, 2016 / 10:10 e m

        Kul, blir spännande att höra vad du tycker om den, jag är hooked.😉

    • ladywindermere83 januari 17, 2016 / 2:39 e m

      Ja, där finns det mycket att titta på.. Lite för mycket!

Kommentera

