Lär hon sig aldrig?

Utan personligt ansvar av Lena Andersson


Utan personligt ansvarEster Nilsson är tillbaka. Med en ny man. Hon har ännu en gång iklätt sig rollen som älskarinna och trots att hon lovar att det inte ska bli så som det blev med Hugo Rask så urartar allt snart till ett maktspel av dess like. Den nya mannen heter Olof Sten och är skådespelare. Han har medverkat i flera av Esters pjäser och det är även där de träffas.

Förra årets bästa bok för min del var Egenmäktigt förfarande. Jag tilltalades av Esters naivitet och förmåga att vända och vrida på allt som sägs så att det blir så hon vill ha det. Hennes logiska förmåga att tolka saker och ting skulle nog kunna få vilket omen som helst att vara ett tecken på något bra istället. Ja, nu är hon tillbaka. Och vad ska jag säga om det?

Först vill jag säga att det är en riktigt bra bok, inte riktigt lika vass som förra, aningen för lång och tjatig i mitten. Men Utan personligt ansvar gör mig faktiskt förbannad när jag läser. Kanske är det just det som Lena Andersson vill att man ska bli. I varje fall hoppas jag det. För om detta är det vanliga sättet för en kvinna att bete sig på när man umgås med män så blir jag mörkrädd.

Ester blir alldeles beroende av Olof Sten som till skillnad från Hugo Rask manipulerar och leker med Ester känslor på det mest ohyggliga vis. Ester som är en av Sveriges smartaste litterära karaktärer får IQ badboll så fort någonting händer mellan henne och Olof. Var är hennes självkänsla? Har hon ingen som helst självdisciplin? Fattar hon inte att karl-jäveln bara leker med henne för hans egos skull?

Jag har hört argument i diskussioner kring förra boken att detta är ingenting kvinnor bör läsa. Jag håller inte med. Jag tror det här är just den litteraturen som kvinnor bör läsa. För vi måste få veta att sånt här händer. Kanske någon vaknar upp och tar tag i sig själv när de inser att de börjar bli som Ester Nilsson? För finns det verkligen någon vid sina fulla sinnes bruk som skulle vilja vara i hennes kläder?


Rekommenderas för: Alla – kvinnor som män!

4,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 4,5


 

 

Kommentera

