Högt och lågt – i varje fall när det gäller betyg

Jag fortsätter spammandet vad gäller recensioner på bloggen. Det känns skönt att avsluta på nära noll böcker i recensionshögen och jag är snart där. Tur med tanke på närheten till det nya året. I det här inlägget bjuder jag på lite kortare recensioner av en fullpoängare och en riktig besvikelse.


Fairest (The Lunar Chronicles 3,5) av Marissa Meyer

FairestDet var riktigt trevligt att komma tillbaka in i den här världen. Detta trots att hela boken handlar om Levana och ger oss en förklaring till varför hon är så elak som hon är i de andra böckerna. Jag gillar Meyers sätt att skriva på. Det är inte onödigt mycket förklaringar utan hon visar att hon tror på det hon skriver utan att begrava det i ord.

Har ni läst Cinder, Scarlet och Cress så rekommenderar jag att ni läser även den här. Jag vet inte om ni får en annan bild av Levana men ni får i varje fall en förklaring till varför hon är som hon är. Det är dessutom en perfekt uppvärmning inför Winter, som jag tänkte läsa i vår.

Betyg: 5/5 Kajsa Ankor


The Skin CollectorThe Skin Collector av Jeffery Deaver

När jag läste på baksidan av den här och såg att den skulle innehålla en koppling till The Bone Collector så blev jag väldigt lycklig. Jag har läst i princip alla Deavers böcker om Lincoln Rhymes och Amelia Sachs och av de så är The Bone Collector (I samlarens spår) min absoluta favorit. Jag älskar även filmen. Tyvärr är kopplingen väldigt forcerad och hela boken är platt.

Kanske är det dags för Deaver att lämna Rhymes och Sachs och börja på en ny serie. Det behövs lite nyheter i hans böcker och det kan bli svårt om han hela tiden återvänder till samma spår. Deaver har en fantastisk förmåga att gestalta riktigt otrevliga och obehagliga skurkar och det är en egenskap som bör tas tillvara i kriminallitteraturen. Än så länge är det han och Kepler som har lyckats i mina ögon.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor


Kommentera

