Ett konkret exempel på varför man inte ska läsa någon annans post

Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty


Öppnas i händelse av min dödCecilia Fitzpatrick är lyckligt gift, har tre barn och ett jobb hon trivs med. En dag så hittar hon ett brev på vinden adresserat till henne men med orden att det endast ska öppnas om hennes man är död. Ska hon öppna brevet? Vad kan det stå för ord som är så viktiga för hennes man att få ur sig men samtidigt för obehagliga för att säga till henne under tiden han lever?

Samtidigt, en bit söder om Sydney, närmare bestämt Melbourne, så får just Tess reda på att hennes man och hennes bästa vän/kusin har blivit förälskade i varandra. Hon tar sin son och flyr till sin mor i Sydney. I samma stadsdel som Tess mamma och Cecilia Fitzpatrick bor även Rachel. Hon är en väldigt olycklig, äldre kvinna som fortfarande sörjer förlusten av sin dotter. Dessa tre kvinnors öden vävs samman i Öppnas i händelse av min död.

Det här var en sån där typisk solstolsbok. En bok som inte kräver mycket tankeverksamhet när man läser men som samtidigt håller en intresserad i några timmar. Det innebär ju givetvis inte att den är dålig eller att det är sämre litteratur. Jag tror ju själv inte på det begreppet (all litteratur är litteratur i mina ögon). Men förvänta er inte att boken ska öppna era ögon och förändra era liv. Det är inte den typen av bok.

Spänning är inte direkt Öppnas i händelse av min död starka sida. Det är mer ältande, tolkningar och förväntan som man får läsa om. Den del som gav mig mest är inte den som baksidetexten handlar om utan den del som handlar om Tess som blir lämnad för sin bästa vän. Jag skulle mycket hellre läst en hel bok om relationerna innan, under och efter uppbrottet än att läsa denna lite för väl sammanflätade historia som börjar mer ett brev.


Rekommenderas för: Nyfikna brevtjuvar, postanställda eller de som vill läsa en lättläst bok som duger ypperligt som underhållning några timmar

3/5 Kajsa Ankor
Betyg 3


 

 

Kommentera

