Små, korta (men gulliga) recensioner

Som jag tidigare har nämnt så satsar jag på att recensera de flesta böcker som jag läst i år under detta året. Det innebär att dessa sista dagar på 2015 kommer fyllas av recensioner av alla dess slag. Idag bjuder jag på några korta om böcker av varierande kvalitet.

PlaygroundPlayground av Lars Kepler

Besvikelsen är stor! Jag som älskar Keplers böcker om Joona Linna och gänget. Den här var ett riktigt bottennapp. Den handlar om militären Jasmin som under en krigsinsats dör men återupplivas. Under den tid hon inte var vid liv kom hon till en mystisk hamnstad i något som påminner om Kina. När en olycka ställer det så att hennes son hamnar i koma och måste opereras, en operation som kräver att hans hjärta stannar, så måste Jasmin tillbaka till hamnstaden för att rädda sin son undan allt hemskt som finns där.

Jag förstod inte mycket av den här boken. Jag hittar ingen poäng med den. Språket är oerhört korthugget, något jag vanligtvis brukar uppskatta men här blev det alldeles för mycket. Paret bakom pseudonymen Kepler har troligen en klar bild av hur denna värld ser ut men de har stora problem med att förmedla vidare detta till läsaren. Jag hoppas verkligen de lägger detta sidoprojekt på is och istället jobbar på nästa bok om Linna. Den ser jag fram emot!

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor

Untitled-14The Slow Regard of Silent Things av Patrick Rothfuss

Jag har varit busig. Jag läste den här boken innan jag ens tänkt tanken på att läsa de andra i serien The Kingkiller Chronicle. Det står till och med i författarens förord att man inte ska läsa denna först. Men det struntade jag i och det är jag faktiskt glad för. Jag kan tänka mig att jag inte förstod allt vad gällde världsuppbyggnaden eller om Auri, som huvudkaraktären heter. Men en sak lärde jag mig – jag skulle verkligen vilja läsa huvudböckerna!

Rothfuss skriver som en gud. Tillsammans med de fina illustrationerna blev detta väldigt fint. Auri samlar på saker och ser till att allt hamnar där det ska vara. OCD i fantasyvärlden… Ser fram emot att djupdyka in i Auris värld någon gång under 2016.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor

Önska kostar ingentingÖnska kostar ingenting av Sara Lövestam

Detta är andra deckaren om Kouplan, den papperslösa flyktingen som dessutom genomgår förberedelserna inför ett könsbyte. Till skillnad från boken ovan så hade jag verkligen velat läsa den första boken i serien innan den här. Jag hängde inte riktigt med i svängarna om vem Kouplan och alla andra var. Boken var inte riktigt vad jag förväntade mig men var på inga sätt dålig. Däremot är jag tveksam till om jag kommer skaffa första boken, eller tredje för den delen (om det skulle komma en sådan…)

Tack Piratförlaget för recensionexemplaret!

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor

2 thoughts on “Små, korta (men gulliga) recensioner