En smakebit på søndag: Svarthuset – Peter May

Smakebit på söndagImorgon bär det av uppåt igen. Förhoppningsvis till ett Norrland med lite snö så man får lite julkänsla. Veckan har varit full av trevligheter: en riktigt bra kurs om det mänskliga psyket, kvällar i Malmö med mumsig mat, roliga släktträffar, fika med en gammal bästis, Ströget, julmarknad på Tivoli och ett trevligt julbord. Det jag har missat att göra är att läsa böcker. Det har blivit några hundra sidor men inte alls i den utsträckningen som jag hade tänkt mig…

Dagens smakbit kommer från den bok jag tänkte roa mig med att läsa på tåget imorgon. Jag har hört mycket bra om Svarthuset av Peter May och ser fram emot att läsa serien. Den verkar väldigt lättläst så jag har del två med mig i väskan också. Smakbiten kommer från prologen och den bådar väldigt gott vad gäller spänning och miljö.

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

SvarthusetGolvet är kladdigt av diesel. Han känner hur den blöter igenom byxbaken. Han får den på händerna. Utan att tänka sig för trevar han efter cigarettändaren i fickan. Det är för jävla mörkt här inne. Inte förrän han trycker tummen mot hjulet och lågan tänds slår det honom att han riskerar att förvandla sig själv till en levande fackla. Men vid det laget är det försent. Lågan lyser starkt och skrämmande i mörkret. Han biter ihop. Men inga dieselångor antänds; inga brännande lågor flammar upp. Det som möter hans blick är en syn så fasansfull att den till en början är obegripligt.

 

One thought on “En smakebit på søndag: Svarthuset – Peter May

Kommentera

