Minimalistisk grafik – Del 6: Disney-edition

Här kommer lite tankar om några seriealbum jag läst den senaste tiden. Idag kommer det handla om fyra Disney-album. Håll till godo.


Mickey Mouse: The Mysterious Crystal Ball av Giorgio Cavazzano

Detta album består av italienska serier som översatts till engelska. Det är lite annorlunda tecknad mot vad jag är van vid när det gäller Musse Pigg. Mina favorit av de olika serierna i albumet är den från 1933 med Långben i huvudrollen. Den är riktigt underhållande.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


 Donald Duck: Shellfish Motives av Romano Scarpa

Det här var ett småsnuskigt album som verkligen inte lämpar sig för småbarn. Olikt de annars ganska pryda amerikanarna men eftersom det är från Italien kanske gränserna för vad som är passande är lite annorlunda satta. Men Kalle Anka är ju ändå Kalle Anka och det duger gott åt mig!

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


Grafiskt del 7


Uncle Scrooge: The Grand Canyon Conquest av Dick Kinney

Man kan likna alla dessa album med en Kalle Anka-pocket. Den långa serien i just den här boken är riktigt bra. Jag älskar dessutom att flera sidor tillbringas på Disneyland. Karaktärerna åker karuseller och de flesta kända sevärdheterna från den majestätiska parken är med. Dessutom gillar jag Oppfinnar-Jockes serie. Och det faktum att han heter Gyro Gearloose på engelska.

Betyg: 5/5 Kajsa Ankor


Donald Duck: The Diabolical Duck Avenger av Rodolfo Cimino

Höjdpunkten i det här albumet var en liten serie om Kalle Anka som var på vers. Den var så söt att jag skulle vilja rama in alla rutor och sätta upp på väggen. I övrigt så var de gamla klassikerna från 1937 bäst.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


Kommentera

