Den där om när Kajsa inte läste på ordentligt

The Brontë Plot av Katherine Reay


The Bronte PLotHur tänkte jag när jag bad om ett recensionsexemplar av den här boken? Troligen blev jag tilltalad av det färgglada omslaget och av det faktum att huvudpersonen jobbar i en bokaffär. Sen att jag är totalt okunnig om allt som har med systrarna Brontë att göra slog mig inte alls…

Lucy Alling, bokens hjältinna, lever på att sälja ovanliga böcker. Hon är ganska så skrupelfri och drar sig inte för mycket för att nå sina mål. Men en dag når karman ikapp henne. Hennes kriminella sida förstör hennes relation med både hennes chef och sin pojkvän. Hon behöver komma bort från stan.

Så av en väldigt lyckad slump så behöver Lucys förra pojkväns mormor hjälp med att konsultera i köp gällande litterära antikviteter. Det något omaka paret reser runt i England tillsammans. De är båda tvungna att ta tag i sitt förflutna, hur ont det än kan göra.

De litterära referenserna är många genom hela boken. Systrarna Brontë spelar en stor roll och referenserna kring dessa makalösa kvinnor och deras verk är många. Tyvärr hänger jag inte riktigt med här vilket gör att jag tappar en del av handlingen.

Dessutom fastnar jag inte för karaktärerna. Lucy är ganska tråkig och trångsynt. Helen är bättre men det räcker inte riktigt för att nå upp till några bra betyg. När det dessutom blandas in en massa religion som nästan skrivs på näsan min så blir jag bara irriterad.


Rekommenderas för: Den med väldigt mycket tid över till annat

1,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 1,5


 

 

Kommentera

