Några av höstens medelmåttor

I år har jag slagit nya rekord vad det gäller bokläsning och då kan man inte riktigt förvänta sig att alla böcker är fullpoängare. Så jag tänkte bjuda på lite tankar kring fem böcker som var ganska så ljumna. Eller som vi säger i Sverige: lite lagom!


Glöm inte att låsaGlöm inte att låsa av Elizabeth Haynes

Har ni sett filmen Sova med fienden med Julia Roberts i huvudrollen? Det är en obehaglig rulle om en kvinna som tar sig ur en väldigt destruktiv relation. Den här boken är nästan som filmen men betydligt mer djupgående och psykologisk än vad Hollywood brukar erbjuda.

Det är en bok som tar upp OCD (Obsessive Compulsive Disorder), kvinnomisshandel och fruktan för saker som hände en tidigare i livet. Och den gör det faktiskt ganska så hyfsat. Betyget hade blivit högre om den hade haft lite högre tempo. För tyvärr så blev den stundtals väldigt långsam. Tack Lind & Co för recensionsexemplaret!

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor


SpringflodenSpringfloden av Cille & Rolf Börjlind

Det sker ett hemskt mord 1987. En kvinna begravs med huvudet ovanför sanden och får lov att vänta på att drunkna tills tidvattnet kommer. Tom Stilton försöker lösa mordet men lyckas inte. 24 år senare ska polisaspiranten Olivia Rönning skriva ett examensarbete och väljer just det olösta fallet att skriva om. Hon försöker få tag i Stilton men det verkar som han försvunnit från jordens yta.

Pladdrigt. Småtråkigt. Hört allt förut. Det är några av kommentarerna till boken som jag noterade i min anteckningsbok när jag läste den. Den sista kommentaren är: ”Dessa j-vla namn!”. Muriel, Benseman, Arvo, Rönning och sist men inte minst, kronjuvelen på ostbrickan – Tom Stilton. Kanske var det svårt för Olivia att hitta honom eftersom det inte var jul när hon letade… Det är väl den tid vi som mest käkar den illaluktande osten?

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor


To my LoveTo my Love av Karin Aspenström

Nittonårige Love bestämmer sig för att följa med sin ungdomskärlek Josefin till London. De vill hänga med rockstjärnorna, men i Camden Town finns även knarkhandlarna, groupies och andra wannabes. Josefin dras till ett mystiskt syskonpar. Hennes och Loves relation blir bara sämre och sämre och en dag så är hon försvunnen. Vi hoppar från mitten av nittiotalet till nutid. Love lever ett trevligt liv med sin flickvän men kan inte släppa tankarna kring vad som hände med Josefin. Han beger sig till London och inser inte förrän det är försent att han befinner sig i livsfara.

Jag blev väldigt nyfiken på boken när jag läste vad den handlade om. Jag är förtjust i London och läser gärna om staden ur en svensks perspektiv. Mitt problem med den här boken är att den inte riktigt vet vad den är. Är det en roman? Är det en deckare? Ja, jag vet inte riktigt… Och jag har läst den. Tack Lind & Co för recensionsexemplaret!

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor


Livet motorcyklar och andra projektLivet, motorcyklar och andra omöjliga projekt av Katarina Bivald

Anette närmar sig fyrtio och har inte klarat av alla sina mål som hon satte upp när hon var nitton år. Hennes jobb i en matbutik ger henne inte riktigt den stimulans hon behöver nu när hennes dotter flyttat hemifrån. Hon beslutar sig för att ta motorcykellektioner, bli kär och starta andra omöjliga projekt.

Feelgood är vad det här är. Tyvärr har jag läst allt det där innan. Det finns inte så mycket nytt i boken och den är väldigt förutsägbar. Men är man på jakt efter en solstolsbok till Beach 2016 så investera i pocketboken som säkerligen dyker upp lagom till dess. Tack Forum för recensions-exemplaret!

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor


Hundra år av ensamhetHundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Márquez

Boken handlar om byn Macondo och dess invånare. Det är ett epos av nobelpristagaren. Små människor kämpar mot stora bananbolag. Magisk realism när det är som bäst, eller?

Jag tror att jag valde fel period i mitt liv att läsa den här boken. Jag tyckte den var oerhört tråkig och full av en massa namn. Men samtidigt respekterar jag dess storhet och det fanns mycket vackert att läsa i den. Men den var inget för mig just nu.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor


3 thoughts on “Några av höstens medelmåttor

  1. Monika december 8, 2015 / 6:37 f m

    Hundra år av ensamhet läste jag då när han fick Nobelpriset och jag tyckte ungefär som du. Även om jag upplevde att andra halvan blev lite bättre🙂

    • ladywindermere83 december 9, 2015 / 9:32 f m

      Jag var lite för negativt påverkad av första delen för att uppskatta del två.🙂

Kommentera

