Ett litterärt julbord

Kalle, Kalle, Kalle, Kalle på Spången! Ja, så lät det ur en känd svensk komedifilm i slutet av 30-talet. Edvard Persson, Skånes skådespelarstolthet, spelare huvudrollen som den fryntlige Kalle. Vad har det att göra med julbord undrar ni då. Jo, det ska jag berätta. Spången är nämligen ett trevligt ställe i skånska Ljungbyhed. Gästgivaregården finns kvar och är lika gammaldags som en hambo på midsommarafton. Idag har jag tillbringat dagen med att äta ett överdådigt julbord just där. Jag skippade hambon.

Under tiden vi åt av de 23 olika sorterna sill, laxen som tillagats på alla dess vis, pastejer, patéer, sallader, skinka, får och givetvis en bit skånsk äpplakaga, så satt jag och funderade på hur ett litterärt julbord skulle se ut. Nej, det var inte tråkigt sällskap, ibland får tankarna vara vandra lite fritt samtidigt som man umgås.

julbord

Julskinkan är ett måste på julbordet. Vilken bok skulle du inte kunna tänka dig att leva utan?
Jag har svårt att tänka mig att inte ha läst böckerna om Harry Potter. Att tänka tanken på att de aldrig skulle bli skrivna är hemsk att tänka. Vad skulle då fått mig att börja läsa på engelska?

Sill, det är nog det på julbordet som delar gästerna i två grupper. Antingen äter man det eller inte. Men man måste ju alltid smaka innan man tycker till, eller hur! Finns det någon bok som du börjat läsa och gillat/ogillat men som efter ett tag helt fått dig att byta åsikt?
Det händer ganska så ofta att jag byter åsikt om böcker efter ett tag. Senaste boken som jag till en början älskade men till sist var väldigt less på var Istvillingar av S.K Tremayne.

Köttbullar är den sak på julbordet som är absolut svårast att få till rätt. Det finns ju lika många köttbullerecept som det finns köttbulletillagare. Så finns det någon bok som du skulle vilja ändra lite i så den passar dig lite bättre?
Ja, jag skulle vilja ändra varenda bok som har onödigt mycket detaljer i texten. Det skulle innebära en hel del böcker att ändra i…

Kål kommer i många olika former. Nere i Skåne är det hela tre sorter som serveras: rödkål, grönkål och den mumsiga brunkålen. Vad föredrar du: röda, gröna eller bruna omslag?
Jag gillar nog gröna omslag bäst av de tre.

Sist men inte minst kommer ris a´la maltan. Den där rätten som man inte riktigt orkar äta för man är så mätt. Finns det någon bok som du egentligen skulle vilja läsa men inte riktigt orkar ta tag i just nu?
Jag har länge velat läsa någon bok av Fjodor Dostojevskij men inte haft tillräckligt med ork för att ta tag i någon än. Jag har fått tips om att Bröderna Karamazov är en bra bok att välja av honom.


 Vill ni också svara på frågorna om det litterära julbordet så är det bara att kopiera. Skriv gärna en kommentar om ni lånar dem. Det är givetvis fritt fram att lägga till fler rätter, kanske har jag missat just er favoriträtt! Glad andra advent.

9 thoughts on “Ett litterärt julbord

  1. Monika december 7, 2015 / 7:45 f m

    Åh, det där är Skånes bästa julbord🙂 Mums!

    Förmodligen lånar jag frågorna😉

    • ladywindermere83 december 7, 2015 / 12:08 e m

      Det fanns verkligen hur mycket gott som helst. Synd man inte kan äta hur mycket som helst vid såna tillfällen. Låna på du!😉

  2. Liza december 15, 2015 / 1:25 f m

    åh julbordet är ju det viktigaste på julen ! eller ja människorna såklart men ah julmaten ! lånar frågorna och svarar på dem under veckan🙂

  3. bloggbohemen december 15, 2015 / 8:04 e m

    Kul enkät! Den här lånar jag och svarar på min blogg under veckan.🙂

Kommentera

