M/S CinderHella?

Färjan av Mats Strandberg


FJag har åkt Finlandsfärja en gång i mitt liv. Jag blev kidnappad av mina kära vänner och firade min möhippa ombord på Cinderella. Det var riktigt roligt. Vi åt buffé, drack vin och dansade. Men på vår båt förekom det inga vampyrer. I alla fall inte några som jag såg.

Ombord Baltic Charisma finns det några tusen människor. Av dessa är några få i det närmaste odödliga. Och väldigt blodtörstiga. Vi får följa många personer på denna resa. Unga, äldre, osäkra, personal, osympatiska, elaka och snälla. Ska båten nå land innan alla har förvandlats till vampyrer? Eller ska smittan nå ännu längre, ända in på land?

En sak som slår mig med Färjan är att Strandberg verkligen har fångat känslan av att åka Finlandsbåt. Festerna gestaltas av unga kvinnor som helst av allt bara vill ligga. Äldre män som limmar på ungjäntor. Karaokefolket. Dansbandsdiggarna. Jag undrar hur många researchresor som författaren har behövt åka på för att hitta just den där känslan. Många, om jag får gissa.

Jag tycker inte boken är speciellt skrämmande. Det är inte psykologisk skräck som smyger på en och får en att tro att man är iakttagen genom fönstret. Nej, det här är en annan sorts skräck – den vidriga sorten. Det är nämligen väldigt äckligt! Jag lyssnade på Färjan som ljudbok och mådde rakt illa genom vissa passager. Just beskrivningarna av tandbytena är nästan för mycket till och  med för mig som är tandläkare.

Den enda nackdelen, och den är ganska stor i min bok, är att det blir för tjatigt. Jag blir less efter halva boken och slutar lyssna. Jag erkänner att jag spolade fram några kapitel då och då för att föra handlingen framåt och jag upplever inte att jag missade något superviktigt. En halvering av sidantalet hade varit till bokens fördel. Men en sak som är säker är att nästa skräckis av Strandberg kommer jag vara en av de första som läser.


Rekommenderas för: Vampyrälskare, icke-äckelmagade, färjentusiaster, färjglada och för den som gillar skräck

3/5 Kajsa Ankor
Betyg 3


 

 

2 thoughts on “M/S CinderHella?

  1. Monika december 4, 2015 / 7:58 f m

    Jag har fortfarande inte gett upp om att läsa denna nu i december. Men det är alltså vampyrer? Sådana gillar jag inte speciellt mycket… nåja, ibland funkar det ju.

    • ladywindermere83 december 5, 2015 / 3:36 e m

      Det är inte riktigt vampyrer som i tex Twilight. Jag tror att det kan gå hem ändå.🙂

Kommentera

