På jakt efter en tapasrestaurang

Konsten att vara Caroline av Peter Barlach


Konsten att vara CarolineCaroline älskar att laga mat och hon är riktigt duktig på det. Kanske beror det på hennes gener eftersom hennes pappa var en framgångsrik kock. Idag är en småbrottsling som försörjer sig på att koka fond till Stockholms stjärnkrogar. Caroline jobbar inte heller på en restaurang, som hon kanske borde gjort. Hon drömmer om ett eget tapasställe samtidigt som hon skivar kokt skinka åt kunderna i den stora mataffären. Så när hon får ett högst olagligt förslag från oväntat håll funderar hon inte alltför länge på att tacka ja.

Det som jag bär med mig mest av allt från den här boken är uppläsaren av ljudboken: Frida Hallgren. Som vanligt måste jag snabba på uppläsningen för att inte hamna i mental koma men när det väl är fixat så läser hon riktigt bra. Hennes olika dialekter är underhållande och ger ett djup till uppläsningen. Jag lyssnar gärna på fler böcker där hon är uppläsare.

När det sen kommer till boken så är jag positivt överraskad. Konsten att vara Caroline är underhållande och den var optimal att ha som ljudbok på tidiga pendlarmorgnar. Caroline är en riktigt stark huvudperson som vet vad hon vill och har förmågan att lösa problem när de dyker upp. Andra karaktärer i boken är inte riktigt lika djupt beskrivna men det gör inget, de tillför det som de ska till handlingen.

Boken är väldigt vulgär stundtals, så vulgär att man rodnar… Det förekommer mycket droger och alkohol så kanske är Carolines problem inte bara att hon är fast i ett jobb som hon inte trivs med utan kanske går hennes problem ännu djupare än så. Hon miste sin bror som ung. Sånt sätter ju sina spår.

Ja, det är en osannolik historia med mycket fart, lite sorgligheter, lite extremsnusk och en hel del humor. Jag kan tänka mig att läsa ännu en bok av Peter Barlach.


Rekommenderas för: Matvaruaffärsidkare, tapasälskare eller för den som vill ha lite underhållande läsning


3/5 Kajsa Ankor
Betyg 3


 

2 thoughts on “På jakt efter en tapasrestaurang

  1. Nilmas Bokhylla november 28, 2015 / 9:39 e m

    Hm, låter inte riktigt som något för mig men man vet ju aldrig😉

Kommentera

