Varför har jag inte läst den här tidigare?

Allt för min syster av Jodi Picoult


Allt för min systerAnna har alltid funnits där för sin syster. Hon är en perfekt genetik matchning åt hennes syster Kate. Redan som en liten baby, bara några minuter gammal, donerade hon blod till sin storasyster. Det var ju praktiskt taget det som hon var framtagen till att göra – en designerbaby. Kates ovanliga form av leukemi kräver 13 år senare ytterligare en donation men nu har Anna fått nog. Hon vill själv bestämma över sin kropp, kosta vad det kosta vill…

När jag läste på baksidan av boken så trodde jag nästan att det var science fiction, en dystopisk skildring av en ung flickas öde i en karg värld där man inte ens fick bestämma över sin egen kropp. Tji fick jag – det är en helt vanlig roman. Eller vanlig och vanlig, en ovanligt bra roman.

Varje kapitel skildras ur olika personers synvinklar. Jag gillar den uppbyggnaden då den för handlingen framåt samtidigt som man får lära känna alla karaktärerna lite mer djupgående. Vi får tillbakablickar på när Kate blev sjuk och föräldrarna funderade på att skaffa Anna. Hemskt, otänkbart och oerhört rörande.

Jag har väldigt svårt för modern Sara. Hon är så känslokall att man huttrar när man läser. Hon är egoistisk, elak och saknar någon som helst känsla för lyhördhet. Ja, livet är svårt för henne MEN hon är inte ensam i familjen. Och Anna är faktiskt inte en reservdelsfabrik som Sara kan använda som hon vill.

Det är en oerhört välskriven bok om ett ämne som är väldigt kontroversiellt. Är det etiskt rätt att ”föda” fram barn som sen kan användas till donationer och transfusioner? Den frågan har jag inget svar på, bara åsikter. Vad tycker ni?


Rekommenderas för: Alla som vill läsa en riktigt bra och engagerande bok!


5/5 Kajsa Ankor
Betyg 5


6 thoughts on “Varför har jag inte läst den här tidigare?

  1. Monika november 28, 2015 / 7:59 f m

    Jag såg filmen för och den var riktigt bra den också. Tror inte jag orkar läsa boken.

  2. [Anna] december 1, 2015 / 12:50 e m

    jag har sett filmen och älskade den, har boken men har inte läst den än!! men någon gång ska den läsas!!🙂

Kommentera

