Katapultprisvinnare från nittiotalet och så en bok till

Alexander Skantze är en författare som jag inte läst tidigare. Jag hittade hans andra roman i en secondhandaffär och drogs till formatet och handlingen. Den låg oläst i bokhyllan ett längre tag så jag packade ner den i resväskan när jag skulle på kurs. Det roliga var att jag hittade ett exemplar av hans debutroman i hotellets bokhylla och läste båda böckerna under en kväll. SÅ vad tyckte jag då? Läs vidare så får ni se…


Grattis GudGrattis Gud av Alexander Skantze

Boken handlar om Leonard. Han är en väldigt bekymrad tonåring. Han sätter alla sina destruktiva tankar på pränt i brev till flera kända personer till exempel Hitler, Saddam Hussein och Madonna. Vissa brev är även skrivna till Leonards okände pappa.

Det här är en oerhört destruktiv brevroman. Allt är hårt; handlingen, språket och karaktärerna. Tyvärr är jag nog aningens för gammal för att ta till mig boken. Jag tror att den kan göra ett betydligt större intryck på yngre människor. Boken vann Katapultpriset 1994.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor


Plus minus nollPlus minus noll av Alexander Skantze

I den här boken möter vi Lasse. Han är på en klassresa i Berlin. Här får han belägg för att hans teori om hur världen är verkligen fungerar. Enligt Lasse består nämligen allt av plus eller minus. Gör man en bra sak får man plus, en dålig så får man ett minus. Och man vill inte ligga på minus…

Tyvärr var detta inte en bok för mig. Språket tilltalar mig inte alls. Det enda jag gillar är konceptet med plus och minus. Som en budget för ens karmakonto. Den här boken är också riktad till en yngre målgrupp. Några som kan ta till sig boken lite bättre än vad jag kunde.

Betyg: 1,5/5 Kajsa Ankor


Kommentera

