Tid är verkligen ett väldigt diffust begrepp

Tid: livet är inte kronologiskt av Alex Schulman och Sigge Eklund


TidAlex Schulman och Sigge Eklund har fått inspiration till den här boken från deras podcast. Jag har inte lyssnat på dem tidigare men tänkte att efter den hype som uppstod på bokmässan borde jag nog läsa den här. Jag tog det hela ett snäpp längre och lyssnade på den istället.

Boken handlar om deras uppväxt, deras liv idag och tankar om framtiden. Allt berättas utifrån ett perspektiv som har med tid att göra. Filosofiska resonemang blandas med minnen och andra tankar. Alex berättar om hur han tänker när han åker tåg och jag känner igen mig. Jag brukar också sitta och titta ut genom fönstret och om jag ser en människa tänker jag på hur hon lever sitt liv just där och då samtidigt som jag, en annan människa, far förbi med ett snabbtåg och lever mitt liv.

Det hela började så bra. Resonemanget är intressant och återkopplingarna till deras liv fungerar riktigt bra. Men cirka en tredjedel in i boken så ledsnar jag. Rejält. Jag lyssnar halvhjärtat och upplever allt som upprepningar av vad som just sagts. Dessutom kan jag inte skaka av mig irritationen över ”tycka synd om-känslan” som jag får när jag lyssnar på dessa två ganska så privilegierade  män.

Jag vill absolut inte förringa allt som hänt dem genom åren, de hade ganska taskiga barndomar stundtals men samtidigt känns det som jag hört det förut. Jag tror att jag hade gillat det mer om jag lyssnat på boken i delar. Detsamma hade troligtvis gällt även den tryckta versionen.


Rekommenderas för: Klockmakare, tidsoptimister eller de som vill få lite nya tankar om tid

3/5 Kajsa Ankor
Betyg 3


 

 

 

Kommentera

