Majken, en riktigt företagsam tjej!

Majken, den nittonde december
Majken, en dag i maj
Majken, det brinner!  
av Margareta Strömstedt
Majken flyttar till Paradiset
Majken och skyddsängeln


Jag minns att jag läste någon bok om Majken när jag var liten. Mycket mer minns jag inte så när jag kom över alla fem böckerna om den tuffa tjejen billigt så köpte jag dem direkt. Det är inget jag ångrar! Jag gillar att läsa om böckerna som jag läste när jag var liten. Jag har en egen liten hylla för alla jag hittar och jag är alltid på jakt efter fler.

Majken den nittonde decemberDet har släppts fem böcker om Majken och jag slukade alla på en dag. I första boken, Majken, den nittonde december, handlar om när Majken rymmer hemifrån för hon är rädd för att få skäll av sina föräldrar. Majkens fantasi är något utöver det vanliga så hon fick en blodfläck i snön till att vara resterna efter ett barnamord. Denna lilla lögn skrämde många barn i byn och nu har hennes föräldrar fått reda på vad hon gjort. Detta är en söt liten historia om vänskap, ansvar och det faktum att man inte kan gömma sig för konsekvenserna för vad man gjort.

Majken en dag i majMajken, en dag i maj har hon hunnit bli lite äldre. Hon saknar sin bästa kompis Sven-Olof som ligger på sjukhus efter en blindtarmsinflammation. Hon beslutar sig för att lifta med mjölkbilen till lasarettet och det dröjer inte länge förrän hon nästan själv blir inlagd under ett annat namn. Rolig historia där Majkens får lära sig hur man delar, både leksaker och bästa vänner.

Majken det brinnerDen tredje boken heter Majken, det brinner! Som ni nog själva kan räkna ut handlar den om en brand och eftermälet efter det hemska som hände. Majkens fröken spelar en stor roll i den här boken och Majken lär sig ytterligare en livsläxa. Det här är inte den bästa av böckerna om Majken, tyvärr.

Majken flyttar till ParadisetNär vi kommer till bok nummer 4: Majken flyttar till Paradiset börjar vi komma in på väldigt tunga ämnen. Redan sedan bok ett har Majkens mamma lidit av en depression. Nu är den tyvärr så allvarlig att hon är inlagd på lasarettet. Samtidigt som detta måste Majken och hennes familj flytta 10 mil från hennes kära by, hennes bästa vän Sven-Olof och älskade vän Tage. Det här är en stark bok som tar upp ganska så tunga ämnen. Och Majken är lika underbar som vanligt.

Majken och skyddsängelnSista boken, där Majken har hunnit bli 12 år, är den klart bästa. I Majken och skyddsängeln hamnar hon i livsfarligt trubbel. Samtidigt tar den även upp mobbing och den tidens orättvisor. Den får mig att tänka på mammas historier om hur det var för henne att växa upp i en fattig familj på 40-talet. Hon berättade bland annat att när hon skulle passa storbondens flicka så fick hon inte gå in genom findörren, hon var ju inte ”finfolk”. Det är tur att det har blivit lite ändring på sådana saker.

Böckerna om Majken är mycket trevlig läsning som jag tycker att föräldrar bör läsa för eller uppmana sina barn att läsa. Passar nog allt från mogna 7-åringar till yngre tonåringar. Eller vuxna. Jag ogillar ålderskategorier på böcker, den som vill och kan läsa om Majken bör göra det. Att det dessutom går i samma anda som Astrid Lindgrens böcker gör ju det hela ännu bättre.


Majken, den nittonde december: 4/5 Kajsa Ankor
Majken, en dag i maj: 4/5 Kajsa Ankor
Majken, det brinner!: 3/5 Kajsa Ankor
Majken flyttar till Paradiset: 4/5 Kajsa Ankor
Majken och skyddsängeln: 5/5 Kajsa Ankor


 

2 thoughts on “Majken, en riktigt företagsam tjej!

  1. Boktjuven Ingerun november 21, 2015 / 12:17 e m

    Hej Kajsa! Du vann ”Branden” i min utlottning från smakebiten.
    Om du mailar din snigeladress så skickar jag den på posten så snart som möjligt.
    Maila adressen till ingerun.sjosvard@gmail.com. Grattis!!!

Kommentera

