Fem noveller av Estassy

En höst att minnas
Dagens fynd
I lust och nöd av Annika Estassy
Familjebrunch
Pärlugglan

Estassy noveller

Jag såg att det fanns fem noveller av Annika Estassy på Mofibo. Mofibo är som Storytel, en app man betalar för varje månad och som då erbjuder ljud- och e-böcker. Utbudet är bra än så länge och jag har hunnit lyssna på en fyra böcker sen jag skaffade appen.

Men nu gäller ju det här inlägget inte Mofibo eller ljudböcker utan fem små noveller av Annika Estassy. Jag har läst båda hennes romaner: Solviken och Croissants till frukost. Båda böckerna var bra, men jag gillade den senare lite bättre. Därför var ju glädjen stor när jag såg de fem novellerna och jag plöjde igenom alla på en kväll.

Den absolut bästa av novellerna är En höst att minnas. Den handlar om en kvinna i medelåldern som både är hunsad hemma av sin man och på jobbet av sin oförskämda chef. Underhållande men inte samma klass som hennes romaner.

Därefter blir novellerna sämre och sämre. Dagens fynd är alldeles för kort och uppenbar. I lust och nöd var konstigare än konstig. Familjebrunch har en väldigt fjantig handling och språket är taffligt. Pärlugglan är tyvärr bottenmärket. Den är totalt händelselös.

Sammanfattningsvis måste jag säga att jag inte känner igen Estassy. Hon brukar skriva intressant och med en god prosa. Jag tror att hon just nu håller på att avsluta arbetet på en roman och det gläder mig. Det var ett tag sen senaste boken kom ut och jag är sugen på att läsa mer från författaren.


En höst att minnas – 3/5 Kajsa Ankor
Dagens fynd – 2,5/5 Kajsa Ankor
I lust och nöd – 1,5/5 Kajsa Ankor
Familjebrunch – 1/5 Kajsa Ankor
Pärlugglan – 0,5/5 Kajsa Ankor


 

 

Kommentera

