Skräckfyllda sidor och en hel del vånda

Många av böckerna jag läser är inte fempoängare. Men samtidigt väl jag ändå dela med mig av mina tankar om dem. Så håll till godo!


Kvinna inför rättaKvinna inför rätta av Louise Doughty

Yvonne Carmichael är en framgångsrik genetikforskare. En dag när hon ska föreläsa för parlamentet så får hon syn på en man som väcker något till liv i henne. Hon inleder en affär med honom som slutar i en mordrättegång. Vi får veta mer och mer om vad som hände genom fragment från rättegången.

Baksidetexten tilltalade mig väldigt mycket, en spänningsroman som utspelar sig som en rättegång. Tyvärr var det alldeles för rörigt. Jag avskyr verkligen den väldigt irrationella huvudpersonen. Det känns högst otroligt att hon är en framgångsrik forskare för hon beter sig så idiotiskt att det är jobbigt att läsa. Tack Forum för recensionsexemplaret.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Vad natten döljerVad natten döljer av Dean Koontz

En dag för några decennier sen mördade Alton Turner Blackwood flera familjer. Endast en pojke överlevde hans vansinnesdåd. Blackwood ligger sedan många år tillbaka död och begraven. Men en dag så mördas ännu en familj. Med exakt samma tillvägagångssätt som Alton använde sig av. Och den överlevande pojken, idag polis, vet att hans familj är i stor fara.

Dean Koontz blandar och ger som en väldigt dålig korthaj. Hans tidiga böcker är klockrena klassiker inom genren men hans senare utgivningar är dussinböcker. Vad natten döljer är en medelmåttig roman. Den börjar oerhört lovande, omöjlig att läsa ensam i mörkret. Tyvärr spårar den helt ur. Jo, en sak till – det finns en golden retriever i boken!

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor


The Lost GirlThe Lost Girl av R.L. Stine

En ny student börjar på Shadyside High. Är det bara jag som skulle bytt skola om jag hade gått på en med det namnet? I varje fall så är den nya tjejen Lizzie lite annorlunda. Hon intresserar sig i Michael och kommer mellan honom och hans flickvän Pepper. Dessutom verkar Lizzie ha en koppling till ett hemskt dåd som hände för 60 år sedan i staden.

En klassisk spökhistoria som fungerar bättre för lite yngre personer. Jag löste gåtan redan efter några kapitel vilket gör boken till oerhört förutsägbar. Jag gillar Jag vet vad du gjorde förra sommaren-temat som går genom boken. Det är alltid obehagligt när man inte vet vem som jagar huvudpersonerna.

Betyg: 3,5/5 Kajsa Ankor


Kommentera

