Monster med mänsklighet

The Humanity of Monsters av Michael Matheson, Catherynne M. Valente, Neil Gaiman, Peter Watts med flera


Humanity of monstersNär jag fick chansen att läsa den här antologin på Netgalley så blev jag väldigt glad. En hel novellsamling inom genren skräck och science fiction. Det kan inte bli mycket bättre. Eller? Tyvärr var inte alla novellerna fullträffar men där fanns några guldkorn. De flesta av novellerna som jag inte uppskattade var trots allt välskrivna men de grep inte tag i mig och fångade mitt intresse.

En av de första novellerna var Tasting Gomoa skriven av Chinelo Onwualu och den handlar om bigami, kvinnoförtryck, orättvisa och homosexualitet. Den var intressant och läsvärd, speciellt då den utspelar sig i Afrika.

Dead Sea Fruit är en av mina favoriter. Den handlar om en tandläkare, anorexiasjuka ungdomar och om obehagliga figuren ”the Ash Mouth Man”. Oerhört obehaglig! The Nazir var också en av de mer skrämmande novellerna i samlingen. Den handlar om barn varelser som endast barn kan se. Dessa varelser äter dock helst vuxna…

Neil Gaimans novell How To Talk To Girls At Parties var läsvärd som vanligt. Lite förutsägbar kanske men vad gör det när det är Gaiman? Dessutom dricker de en av mina favoritdrinkar på festen pojkarna hamnar på – Pernod och Coca-Cola. Det ser ut som avloppsvatten men smakar himmelsk lakrits.

Ett nytt namn för mig var författaren Polenth Blake med novellen Never the Same. Den handlar om syskonrivalitet och utspelar sig i en dystopisk framtid. Med i bilden finns även en psykopat. Författaren Kij Johnson har jag inte hört talar som tidigare heller och hennes novell Mantis Wives är lite annorlunda. Hon beskriver, på ett sakligt men oerhört obehagligt sätt, livet för bönsyrsor. Låt oss bara säga att det inte är så kul att vara av manligt kön om man råkar födas till en bönsyrsa…

Min absoluta favoritnovell (You Go Where It Takes You) är skriven av Nathan Ballingrud. När jag läser lite mer om honom ser jag att han har släppt en novellsamling. Den hamnar högt upp på önskelistan!

Betyget är beräknat på ett medelvärde för alla novellerna och det var många som hamnade i den lägre delen av skalan. Men, i det här fallet berodde det i de flesta fallen på att de inte föll mig i smaken – inte att de var dåligt skrivna på något sätt.


Rekommenderas för: Skräckälskare, Gaimanfanatiker eller den som vill upptäcka nya författare

2,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 2,5


 

 

Kommentera

