Måste man vara elak om man har elaka föräldrar?

The Isle of the Lost av Melissa De La Cruz


The Isle of the LostSom ni som brukar läsa min blogg säkert redan vet så är jag väldigt förtjust i Disneys värld. Så när jag fick nys om den här boken kunde jag bara inte hålla mig från att köpa den. Ska jag vara helt ärlig så hade jag nog köpt den ändå. Ni har väl sett omslaget!

Genom tiderna har det dykt upp flera Disneyskurkar, eller villains som de heter på engelska. Så när Odjuret blev kung över världen där alla Disneykaraktärer lever så förpassade han alla elakingar till den förlorade ön (Isle of the Lost). Den elaka drottningen och Maleficent (ur filmerna Snövit och Törnrosa) är inte riktigt vänner och det går ut över deras döttrar.

Boken är en prequel till filmen The Descendants som släppts på DVD och säkerligen även på Disney Channel. I den här boken får vi möta gänget, sönerna och döttrarna till den elaka Drottningen (Snövit), Maleficent (Törnrosa), Cruella DeVille (Pongo och de 101 dalmatinerna) och Jafar (Aladdin).

Det här är underbar läsning om man är ett Disneyfan. Man känner igen alla karaktärer och att få läsa om dem i helt andra miljöer än vad man är van vid att se dem i (till exempel är Jafar en butiksinnehavare). Startsträckan är lite för lång och boken är lite för kort vilket gör att upplösningen kommer aningens för fort.

Det är väldigt synd om barnen i boken med tanke på hur deras föräldrar är. Att bo på den förlorade ön har inte direkt gjort föräldrarna snällare och deras fokus ligger inte på barnen utan på dem själva. Det ska bli intressant att se filmen och se hur de gestaltar alla karaktärerna. Förhoppningsvis kommer det även en uppföljare på boken…


Rekommenderas för: Disney-fans!


5/5 Kajsa Ankor
Betyg 5


 

 

One thought on “Måste man vara elak om man har elaka föräldrar?

Kommentera

