I det där huset skulle jag inte vilja bo

Huset av Jens Daniel Burman


HusetDet är jul och Mårten, Lena och dottern Elsa beslutar sig för att åka till en enslig stuga vid en sjö. Där har de chansen att komma från vardagen och för att kunna bara vara tillsammans. Familjen har det inte haft det så lätt den senaste tiden då Lena skadades så pass illa i en bilolycka att hon blev invalidiserad.

Elsa har det svårt i skolan och hanterar det som hänt hennes mamma på sätt som inte fungerar speciellt bra. Det skulle verkligen göra henne gott att komma bort från stan ett tag. Väl framme i huset är det något som inte står rätt till. En stol står mitt i hallen och ett av jaktgevären saknas. Varför har inte grannarna städat upp efter sig?

På självaste julaftonsnatten knackar det plötsligt på dörren. Där står en kvinna som är kraftigt nedkyld och förvirrad. De släpper in henne och ger henne värme och en säng att sova i. Det visar sig vara deras livs misstag för kvinnan vill ha något mer…

Visst låter det spännande? Det låter som en perfekt bok för höstens regniga, mörka kvällar. Lever den upp till vad baksidan lovar? Nja, delvis. Jag ska försöka förklara mina tankar…

Boken är välskriven, men. Ja, där finns ett men. Den är så överdetaljerad att det blir jobbigt. Det ägnas två och en halv sida åt att beskriva en onödig händelse som tar ungefär 30 sekunder att genomföra i verkliga livet. Varför (drar lite i håret av frustration) måste författare dryga ut sidorna med en massa onödigt dravel?!? Det drar ner tempot, dämpar spänningen som byggts upp och så tröttar det dessutom ut läsaren.

Åter till Huset. Framåt mitten av boken så tar det fart och det håller i sig ända fram till slutet. Men detta slut… Det är så frustrerande att jag blir tokig. Jag hatar öppna slut ungefär lika mycket som jag hatar överdetaljerade böcker.

I varje fall så tror jag trots allt att Jens Daniel Burman är en författare som vi ska räkna med i framtiden. Han har känslan, men jag vore tacksam om han drar ner lite på detaljerna i nästa bok. En bok som jag faktiskt kommer att vilja läsa.

Tack Hoi förlag för recensionsexemplaret!


Rekommenderas för: Mörkrädda, frusna själar eller för den som är lite sugen på en väldigt obehaglig bok.


3,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 3,5


2 thoughts on “I det där huset skulle jag inte vilja bo

  1. Monika november 11, 2015 / 7:03 e m

    Jag har varit väldigt nyfiken på den här boken, men har inte riktigt bestämt mig för om jag vill läsa eller ej. Överdetaljerat kan få mig att bli gråhårig, men öppna slut gillar jag ju🙂

    • ladywindermere83 november 12, 2015 / 9:25 f m

      Jag ogillar öppna slut nästan lika mycket som överdetaljerade böcker.🙂 Jag gillar att få reda på om författaren har tänkt likadant som mig när det närmar sig slutet.

Kommentera

