Minimalistisk grafik: del 3

Här kommer några korta recensioner av några grafiska romaner jag har läst den senaste tiden. Håll till godo!


RumLoveKill: Volume 1 av Jonathan Tsuei

Rain är jagad av sina tidigare arbetsgivare, en organisation vid namn ”The Origami”. Hon är tvungen att använda allt hon kan, och hon kan en hel del eftersom hon är yrkesmördare, för att försöka komma undan organisationen.

Omslaget är så tilltalande att jag blev väldigt besviken när jag började läsa albumet. Det var grötigt ritat och alldeles för mörkt. Dessutom var texten på många ställen svårläst. En sån där bok som man glömmer så fort man läst klart.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Last Days of American Crime av Rick Remender

USA har kommit på den geniala idén att så fort ett brott är på väg att begås så kommer en kraftig radiosignal att starta vilket kommer göra det omöjligt att begå ett brott. Det är några veckor kvar innan det ska införas och våra huvudkaraktärer håller på att planera den ultimata stöten.

Mörkt, hårt, skitigt och hemskt. Det är fyra bra ord som beskriver den här grafiska romanen. Det här är ett nytryck och illustrationerna passar mig ganska så bra. De är på gränsen till för mörka och korniga men här fungerar det. Handlingen fungerar men det hade gärna fått vara lite mer fokus på själva stöten än på världsbyggnationen.

Betyg: 3,5/5 Kajsa Ankor


Grafiskt del 3


The Tithe: Volume 1 av Matt Hawkins

”The Samaritan” är en hacktivistgrupp som fokuserar sina krafter på att störta megakyrkor och tillhörande falska pastorer. De skickar bevis till FBI men lyckas ändå ligga minst tre steg före dem varje gång.

Det här var en av de få albumen som jag läst den senaste tiden som jag faktiskt kan tänka mig att läsa även volym 2 av. Det är en Robin Hood-saga som är både underhållande, uppretande och snyggt tecknad.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


Dresden Files: Down Town av Jim Butcher

Jag har försökt läsa böckerna om den magikunnige privatdetektiven ett antal gånger men aldrig kommit genom ens första boken. Därför tänkte jag att denna kanske skulle kunna locka in mig i hans värld. Jag hade fel.

Inte ens en allians med en elak maffiaboss där de tillsammans slåss mot en galen trollkarl kan få mig intresserad. Dessutom saknas det text på många av sidorna i det exemplaret som jag läste. Illustrationerna är ojämna och jag tror bestämt att jag lägger ner Dresden Files nu.

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor


Descender: The Tin Star av Jeff Lemire

I en värld där alla androider har blivit förbjudna så kämpar den lilla robotpojken Tim-21 för sin överlevnad. Han är jagad av prisjägare på alla planeter han besöker och livet är ganska så tungt för den lilla pojken.

Visst låter konceptet riktigt bra? Tyvärr lever albumet inte alls upp till mina förväntningar. Handlingen är långsam och mestadels sövande. Jag blir oerhört uttråkad när jag läser och till sist tittar jag mest på bilderna för jag bryr mig inte längre hur det går för Tim-21. Däremot är illustrationerna riktigt fina, gjorda i vattenfärg.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Kommentera

