Bok som verkligen ger en kalla kårar

Istvillingar av S.K. Tremayne


IstvillingarNär tvillingarna Lydia och Kirstie är sex år gamla så är de så lika att till och med deras föräldrar har svårt att skilja på dem. En sommardag så faller Lydia över ett balkongräcker och dör. Hennes tvillingsyster lämnas ensam med föräldrarna Sarah och Angus. Angus tar tillflykt till alkoholen och Sarah blir deprimerad.

För att försöka ändra lite på vardagen i London får de ett erbjudande som de inte tackar nej till. De ska renovera ett hus på en ö i Hebriderna utanför Skottland. Huset har tillhört Angus släkt och är helt ärligt ett riktigt kyffe. Ön det ligger på kan nås till fots när det är lågvatten men när stormarna slår till gör man bäst i att hålla sig inomhus. I huset som inte har någon elektricitet.

Väl på plats blir drömmen inte riktigt vad de har tänkt sig. Kirstie börjar bete sig konstigt och hon har svårt att skaffa vänner i skolan. Sarah och Angus äktenskap knakar i fogarna och galenskapen kryper allt närmare det nergångna huset på ön.

Det här var en spännande resa! Samtidigt var resan även överdetaljerad, ältande och full av ologiska beslut. Det jag uppskattade mest med Istvillingar var att man inte visste om det det fanns övernaturliga inslag eller inte. Miljön med den karga ön, det svarta havet och den mytiska värld som Skottland bygger på obehagskänslan som man får när man läser.

Det som tyvärr irriterar mig och drar ner betyget är flera faktorer. Dels har vi de milslånga beskrivningarna av miljön på ön och havet runtomkring. Jag inser att författaren vill bygga upp en känsla men när hon ger samma beskrivning flera gånger i samma kapitel så blir man lite less. Jag är inte trög, jag behöver inte höra det hundra gånger.

Sen har vi det här med att författaren inte riktigt litar på att läsaren kan tänka själv. Allt ska ältas om och om igen så man inte riskerar att missa något. Jag gillar att dra mina egna slutsatser och bygga upp en egen tanke om vad som kan tänkas ha hänt.

När det sen gäller Sarah så är hennes karaktär den mest irriterande jag stött på på länge. Hon beter sig inte bara irrationellt som man säkerligen kan göra efter att ha mist ett barn. Hon beter sig nämligen oerhört ologiskt. Hon är en stor drama queen som inte lyssnar på någon annan förrän det är försent. Hon känns tyvärr inte helt trovärdig.

Jag lyssnade på den här boken via Mofibo-appen när jag körde till och från jobbet. Uppläsare var Marie Richardsson och hon gjorde det bra. Men som vanligt när det kommer till ljudböcker är att det går så infernaliskt långsamt. Som tur var kunde jag dubbla hastigheten så det blev lite flyt i det hela.

Sammanfattningsvis är det en mycket spännande bok som hade mått bra av en sträng utgivare som har läsarens bästa för sina ögon.


Rekommenderas för: Skottar, spökhistorieälskare eller den som inte har något emot en något seg bok som samtidigt är väldigt spännande.


3/5 Kajsa Ankor
Betyg 3


8 thoughts on “Bok som verkligen ger en kalla kårar

  1. Monika november 9, 2015 / 7:37 f m

    Oj, nu blev jag tveksam. Har varit sugen på den här boken sedan den kom ut, men är det något jag avskyr så är det detaljerade beskrivningar. Och förklaringar. Utifall att man är dum i huvudet.

    • ladywindermere83 november 9, 2015 / 5:58 e m

      Jag tror att upplevelsen av alla detaljer blev större eftersom jag lyssnade på boken. Annars hade jag skummat igenom alla miljöbeskrivningar. Tycker nästan att du ska läsa den ändå!🙂

  2. [Anna] november 24, 2015 / 7:54 f m

    Håller med om att det var en spännande men seg bok. I övrigt så gillade jag inte alls boken, för mycket ältande och beskrivningar samtidigt som handlingen mest trampar och det händer inte mycket alls…

    • ladywindermere83 november 24, 2015 / 8:34 f m

      Exakt som jag kände också. Jag snabbspolade igenom miljöbeskrivningarna och allt ältande. Synd på en bok med så mycket potential.🙂

Kommentera

