Fyra x Agatha = spänning?

Jag som samlar på böckerna av Agatha Christie kunde verkligen inte motstå Novellix fyra små noveller av pusseldeckardrottningen. Men var de något att läsa då?


Ett vattentätt alibiEtt vattentätt alibi

Tommy och Tuppence är huvudpersonerna i denna lilla novell. De driver en egen detektivbyrå och blir anlitade av en man som är kär. Han har träffat en kvinna som lovat att gifta sig med honom om han kan hitta lösningen på hennes omöjliga alibi.

Jag har inte för vana att kunna lista ut vem som är mördaren, motivet till vad som skett eller hur det hela gick till, när jag läser Christie. Avslöjandet brukar få mig att gapa och tänka ”Aha, det var så det var!”. Men i Ett vattentätt alibi löste jag mysteriet inom loppet av tre sidor. Trist, för det är ovissheten som är lite av charmen med hennes böcker i vanliga fall. Däremot gillar jag verkligen Tuppence och Tommy.

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor


Den blå pelargonenDen blå pelargonen

En kvinna, en ganska otrevlig sådan, ligger sängbunden i sitt hem. Hon är sjuk och hennes man och olika sköterskor tar hand om henne. En dag så tar hon hem en spådam som låter spå hennes framtid. Den ser inte så ljus ut… Den dagen hon ser en blå pelargon så kommer döden att komma! En dag så ser hon just en sådan blomma på deras tapet…

Den här novellen var faktiskt lite obehaglig att läsa. Det vilade något mystiskt över den och lösningen på mysteriet var absolut inte givet förrän man fick reda på det. Det är Miss Marple som har huvudrollen och hon gör det bra, precis som vanligt.

Betyg: 5/5 Kajsa Ankor


Döden i flodenDöden i floden

En ung flicka kastar sig över en bro när hon fått reda på att hon är med barn. Miss Marple är dock inte så säker på att det var självmord så hon försöker leda poliserna till att ta reda på vad som verkligen hände.

Det här var den bästa av novellerna. Den hade allt: gruvlig död, många misstänkta, lite smådumma poliser, Miss Marple och en riktigt bra lösning på gåtan. Den är lite mörkare i tonen än de andra novellerna, nästan lite allvarlig. Rekommenderas!

Betyg: 5/5 Kajsa Ankor


Diomedes hästarDiomedes hästar

Hercule Poirot – min favorit! Här försöker han knäcka en knarkliga som säljer kokain. Han hjälper även en ung läkare som försöker rädda en ung kvinna ur kokainets käftar. Inte den vanliga Christie-handlingen, men absolut lika spännande!

Jag älskar den snobbiga belgaren! Han gör hela novellen… Vissa Christieböcker kräver hans pondus och nonchalans – detta är en sådan. Tyvärr inte lika bra som de båda mittennovellerna men slutet har en trevlig twist som jag inte förväntade mig. Sånt uppskattas!

Betyg: 4,5/5 Kajsa Ankor


One thought on “Fyra x Agatha = spänning?

  1. Lena december 14, 2015 / 1:11 e m

    Jag har nyligen köpt dessa och har hunnit läsa Döden i floden.

Kommentera

