Sövande litteratur

Jag läser mycket. Därför är det inte så konstigt att allt jag läser inte är bra, eller hur? Här är tre böcker som jag inte uppskattade lika mycket som jag hade önskat.


En av oss sover av Josefine Klougart

En av oss soverEn ung kvinnas mamma blir sjuk så hon flyttar närmare sitt barndomshem. I Köpenhamn lämnar hon två män bakom sig, en som redan har gått vidare i livet och så en man som hon kallar för avliden. Han är inte död, men det är lättare att se honom som det när kärleken tagit slut, den största kärleken i hennes liv.

Jag har velat läsa den här boken ett längre tag så när jag hittade den för en femma på loppis så slog jag till. Tyvärr blev jag väldigt besviken. Jag tror inte att det endast beror på boken utan den största delen till det låga betyget beror på att den går över huvudet på mig. Den är för flummig. Handlingen är väldigt sekundär, här är det språket som ska stå i fokus. Och det var inte riktigt det jag hade väntat mig.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Sista sommaren (med dig) av Ann Brashares

Sista sommaren (med dig)Alice och Riley är systrar och nu har de hela sommaren på sig att umgås. De återvänder till sin barndoms sommarstuga vid havet. Samtidigt återvänder även deras granne – Paul. Han och Riley brukade vara bästa vänner som barn och snart är sommaren precis som den var när de var yngre, strandhäng och härliga grillkvällar. Men så börjar Alice och Paul inse att de kanske har större känslor för varandra än bara vänskap…

Ann Brashares böcker om tjejerna i The travelling Sisterhood var riktigt bra och jag slukade alla när jag var yngre. Därför tänkte jag att den här vuxenromanen är säkerligen i samma klass. Oj, jag hade fel. Alice och Paul är fruktansvärt frustrerande. Älskar jag honom/henne? Jag kan ju inte älska honom/henne. Eller älskar jag honom/henne? Deras relation får läsaren att känna sig som en kula i ett flipperspel. Och Riley, ja, dummare beslut än hennes är det svårt för någon att ta.

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor


Den stulna romanen av Nawal El Saadawi

Den stulna romanenBoudor bor i Kairos fina kvarter tillsammans med hennes avskyvärda make som bedrar henne. Hon arbetar med litteraturkritik men omgivningen är korrupt. Hon ångrar att hon övergav sin nyfödda dotter Zina och hennes andra dotter Magiida är en besvikelse. Boudor roar sig med att skriva en egen roman men pappersarken verkar försvinna ur den låsta lådan. Samtidigt är Zina en framgångsrik sångerska, avgudad av folket. Hennes vän, och okända syster, Magiida är avundsjuk på hennes framgång.

Nawal El Saadawi är en viktig författare inom den arabiska litteraturen. Hon skriver om kvinnor och deras frigörelse. Hon har till och med suttit fängslad för det. Tyvärr är det inte en bok för mig. Prosan är vacker, men samtidigt är den genomdränkt av religiösa citat. Dessutom byter hon tidsperspektiv och synvinkel ofta och utan förvarning vilket gör att det är svårt att hänga med. Den är obehaglig och männen i den är generellt vidriga. Jag hoppas innerligt på att det blir bättre för kvinnor i arabvärlden, för så som det verkar vara beskrivet i boken är det inga roliga liv de lever.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Kommentera

