En smakebit på søndag: Traffic – John Ruskin

Smakebit på söndagDå var det åter igen söndag. En veckodag som är sötsur. Man är ledig, man ska vila, man kan läsa. Men samtidigt vilar måndagens måsten över en som en elak skugga. Det bästa vore väl att leva i nuet och njuta av allt som denna dag har att erbjuda. Förslagsvis ett gäng härliga böcker och en god kopp chai-te. Med mycket mjölk.

Dagens smakbit kommer från den sjätte boken i Penguins jubileumsutgivning. De firar 80 år i år så de har alltså släppt åttio små, svarta klassiker. Jag har precis börjar läsa Traffic av John Ruskin. Den innehåller två av hans essäer och ska ta upp en konstkritikers tankar kring den tidens pengahysteri. Vi får väl se om jag gillar det eller inte. Den har fått lite mixad kritik på Goodreads.

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

TrafficYou shall have thousands of gold pieces; – thousands of thousands – millions – mountains, of gold: where will you keep them?

 

21 thoughts on “En smakebit på søndag: Traffic – John Ruskin

  1. astridterese november 1, 2015 / 2:47 e m

    Jeg er ikke så flink til å lese essay. Men jeg gjør det hvis de handler om noe jeg er skikkelig interessert i🙂 Ønsker deg en fin søndag!

  2. Holavedsbruden Ewa K november 1, 2015 / 3:26 e m

    Essäer står inte så högt upp på listan över det jag gärna läser. Men som jag brukar säga … en vacker dag så händer det.

    • ladywindermere83 november 1, 2015 / 3:51 e m

      Det är inte något jag läser speciellt mycket av heller… Men jag tror jag ska kunna ta mig igenom de här två korta.🙂

  3. bokdamen november 1, 2015 / 5:08 e m

    Jag har inte läst så mycket essäer men det har blivit en och annan, främst när jag pluggade litteratur. Intressant smakbit, tack för den!🙂

    • ladywindermere83 november 1, 2015 / 5:14 e m

      Då kan jag tänka mig att man läser en del essäer.🙂

  4. Åsa C november 1, 2015 / 5:20 e m

    Tack för smakbit – ingen bok jag känner till detta, men blev nyfiken nu. Läser dem sällan, men bland just essäer rekommenderar jag alltid Amos Oz; ”Hur man botar en fanatiker och om att skriva”. Helt suverän!🙂

  5. Marie Eggimann november 1, 2015 / 7:23 e m

    Tack för smakebiten, ingen bok jag känner till.

  6. Lottens Bokblogg november 1, 2015 / 7:47 e m

    Tack för smakbiten. Kände inte alls till den här, vilket man kanske borde då…

    • ladywindermere83 november 1, 2015 / 7:52 e m

      Det tror jag inte… Många okända namn bland de åttio böckerna. Men det är det som är kul med de små svarta klassikerna. Man får nya bekantskaper.

  7. Lena november 1, 2015 / 8:24 e m

    Tack för smakbiten. En bok som jag inte hört talas om tidigare.

  8. A ROOM OF MY OWN november 1, 2015 / 9:42 e m

    gillar essäer väldigt mycket. spännande med jubileumsutgivningen. tack för smakebiten!

  9. Monika november 2, 2015 / 7:47 f m

    Förmodligen inte något jag kommer att läsa, men tack för smakbiten🙂

    • ladywindermere83 november 2, 2015 / 8:11 f m

      Det är inte något jag kan direkt rekommendera vidare heller. Den var riktigt tråkig!😦

Kommentera

