Jakten på ”The American Dream”

Magiska Amerika: Södern av Daniel Svanberg


Varför är vi så villiga att ta klivet över Atlanten? Vad är det som lockar? Vad är det vi drömmer om?

Det är det jag behöver hjälp att förstå och jag hoppas att folket i några av landets fattigaste delstater ska kunna hjälpa mig att besvara frågan som tycks så enkel, men som förföljt mig i tjugo år: Varför är USA så magiskt?

Magiska Amerika - SödernJag är väldigt förtjust i USA. Florida är stället där jag vill tillbringa mina dagar efter pensionen. Så därför är det kul att läsa om svenskar som tagit steget. Daniel Svanberg bor i New York och är författare. Han vill ta reda på varför så många vill uppleva ”the american dream” så han beger sig ut på en resa från New York ner till Texas och tillbaka. Det är en resa jag också gärna skulle vilja göra.

Boken handlar om Daniels tankar under resan men det största fokuset ligger på maten. Han besöker många restauranger och maten verkar himmelsk. I varje fall om man ska lita på det Daniel skriver. Varje restaurangbesök innebär nämligen besök från himmelskörer… Hade varit trevligt med lite andra liknelser som variation… Näringsmässigt är all mat lika med kaloribomber men är man på genomresa så måste man ju smaka på alla delikatesser från södern.

Platserna som besöks har noggrant valts ut beroende på dess historia eller tack vare kändisar som kommit eller bott där. Hank Williams, Dolly Parton, Elvis Presley, BB King, Britney Spears, Rosa Parks och The Walking Dead är bara några exempel. Daniel skriver bra och intresserat om de olika personerna eller händelserna vilket gör även mig intresserad.

Något jag saknar i boken är bilder. Jag hade velat få ansikte på alla de som han intervjuade i jakten på sitt svar på huvudfrågan. Jag hade velat se all mat han åt, bilen han körde och hotellrummen han bodde i. Dessutom hade jag velat att han antingen fokuserat mer på maten och gjort det till en kulinarisk resa eller fokuserat mer på resten av resan. Nu blev det lite samma, samma.

Men får han svar på sin fråga då? Ja, det tycker jag ni ska läsa och själva se. Tack Hoi Förlag för recensionsexemplaret!


Rekommenderas för: Alla som vill veta varför den amerikanska drömmen lockar så mycket!

4/5 Kajsa Ankor
Betyg 4


Kommentera

