Två av de bästa barnboksförfattarna i världen

Jag pratar givetvis om Astrid Lindgren och Roald Dahl. Deras böcker ger mig fortfarande väldigt mycket och jag hoppas och tror att de aldrig kommer försvinna från bokhyllor världen över.


MadickenMadicken av Astrid Lindgren

Sedan vill Lisabet har ut ärtan igen. Nu har hon ju provat färdigt. Men då vill inte ärtan. Den sitter där den sitter. Lisabet petar och petar, men ärtan vill inte komma ut. Lisabet ber Madicken om hjälp, och Madicken försöker hon också. Men nej, ärtan vill inte komma ut.

Madicken har alltid varit en av mina Lindgren-favoriter. Det var längesen jag läste den, om jag ens har läst den själv. Det kan har varit pappa eller mamma som läste högt för mig. Filmerna om Madicken har jag sett hundratals gånger och är faktiskt sugen på att se snart igen.

Min favoritkaraktär är Lisabet och det har det alltid varit. Troligen för att jag heter Elisabeth i andra namn och kände en stark koppling till henne som barn. Dessutom var hon lillasyster, precis som jag. Har ni inte läst eller sett Madicken så tycker jag ni ska göra det snarast. Och du – PILUTTA DIG!

Betyg: 5/5 Kajsa Ankor


Charlie and the Chocolate FactoryCharlie and the Chocolate Factory av Roald Dahl

Ännu en bok som jag läst som ung. Jag minns faktiskt första gången jag läste den här. Hur jag sträckläste den, tog med den till middagsbordet och kunde inte sluta prata om den på flera dagar. Dahl har den effekten på mig. Charlie hittar en gyllene biljett i en chokladkaka och är en av fem barn som får besöka Willy Wonkas spektakulära godisfabrik. Det visar sig bli ett riktigt äventyr.

Dahl tillhör mina favoritförfattare. Han vet hur man ska underhålla barn (och vuxna med barnasinnet kvar). Det som jag tycker är mest slående med den här boken är att Willy Wonka är lite obehaglig. Trots att jag vet vad som händer så sitter jag ändå och väntar på att han ska bli ”elak”. Sen blir man dessutom väldigt sugen på choklad…

‘Dear friends, we surely all agree
There’s almost nothing worse to see
Than some repulsive little bum
Who’s always chewing chewing-gum.

Betyg: 5/5 Kajsa Ankor


2 thoughts on “Två av de bästa barnboksförfattarna i världen

  1. [Anna] oktober 26, 2015 / 7:52 e m

    Måste nog läsa mer barnböcker 😉

Kommentera

