En smakebit på søndag: Domaren – Ian McEwan

Smakebit på söndagDen här veckan har nästan varit lite surrealistisk. Jag har firat min födelsedag, fått en massa fina, hårda paket (kommer ett inlägg i eftermiddag om alla böcker jag fått), käkat trevlig middag med fina vänner och insett hur dålig jag är på det nya Guitar Hero Live.

Samtidigt har ett avskyvärt dåd hänt i Trollhättan, asylboenden bränns ner, nynazister protesterar på gatorna i Örnsköldsvik och en nära anhörig ligger på sjukhus. Att en vecka kan svänga på detta vis är lite ofattbart och jag hoppas innerligt att nästa vecka bara kommer innehålla saker man kan glädjas åt.

Dagens smakbit kommer från Domaren av Ian McEwan. Den handlar om Fiona som är en högt uppsatt domare i London. Samtidigt som hennes äktenskap sen 35 år tillbaka håller på att falla sönder får hon ett rättsfall där en 17-årig pojke med svår leukemi vägrar ta emot blodtransfusioner. Utan behandlingen så är chansen att han överlever väldigt liten.

Boken är ett litet mästerverk än så länge. Jag älskar hans prosa, trots alla kommatecken, bisatser och långa meningar. Min smakbit kommer från sidan 125-126 ur den inbundna boken från Brombergs Förlag. Det är ögonblicket när Fiona för första gången möter den sjuka pojken Adam.

Kika in hos Maris vikarie Astrid Terese du också och dela med dig av en smakbit!

DomarenAnsiktet var långt och smalt, spöklikt blekt men vackert, med blåmärksfärgade halvmånar som tonade ut i vitt under ögonen, och han hade fylliga läppar som även de såg lilafärgade ut i det skarpa ljuset. Även ögonen såg violetta ut och var enorma. Högt upp på kinden satt ett födelsemärke som såg lika konstgjort ut som en musch. Han var bräckligt byggd och armarna stack ut som två pinnar ur sjukhussärken. Han talade andtrutet, innerligt, och under de första sekunderna uppfattade hon inte ett ord av vad han sa. När dörren sedan gick igen med en pneumatisk suck bakom henne förstod hon att han berättade om hur konstigt det var, för han hade vetat redan från början att hon skulle besöka honom, han trodde att han hade en känsla för framtiden, en förmåga att se den, de hade läst en dikt på religionen i skolan som sa att framtiden, nuet och det förflutna var en och samma sak, och det stod så i Bibeln också. Hans kemilärare hade sagt att relativitetsteorin bevisade att tiden var en illusion. Och om Gud, poesin och vetenskapen hävdade samma sak så måste det ju vara sant. Eller vad trodde hon?

 

30 thoughts on “En smakebit på søndag: Domaren – Ian McEwan

  1. Monika oktober 25, 2015 / 9:15 f m

    Blev nyfiken på denna redan förra veckan, tror jag det var. Nu blev jag det än mer.

  2. Eva Trillian oktober 25, 2015 / 9:32 f m

    Vilken vecka – verkligen. Hoppas din nära anhörig kryar på sig snart!
    Tack för smakbiten! Den här författaren glimtar till i min väg rätt ofta – jag kanske, helt enkelt, ska ta och läsa något av vad han skrivit🙂

    • ladywindermere83 oktober 25, 2015 / 10:52 f m

      Tack för omtanken!

      Ja, han är en författare som är värd att läsas. Oftast korta böcker men med väldigt mycket innehåll.

  3. Åsa C oktober 25, 2015 / 9:40 f m

    Den här har jag läst om och vill såklart läsa, ännu mer nu. Smakbiten här var jättefin, tack för den!🙂

    • ladywindermere83 oktober 25, 2015 / 10:53 f m

      Det var så lite så! Kul att dela med sig av riktigt bra litteratur.🙂

  4. Maddes bokblogg oktober 25, 2015 / 10:25 f m

    Den här har jag hört mycket om, tack för smakbit!

  5. Lottens Bokblogg oktober 25, 2015 / 11:55 f m

    Jag tyckte om den här boken, inte full pott men nästan. Den var väldigt genomtänkt.

    • ladywindermere83 oktober 25, 2015 / 1:05 e m

      Jag ger den maxpoäng. Den grep tag i mig på ett ovanligt sätt…

  6. astridterese oktober 25, 2015 / 11:56 f m

    Det høres ut som en tøff uke! Håper din slektning blir bedre snart!
    Ønsker deg en fin søndag!

  7. Robert W oktober 25, 2015 / 12:11 e m

    Hoppas nästa vecka bara för gott med sig.
    Smakbiten var intressant och tankeväckande.

    • ladywindermere83 oktober 25, 2015 / 1:06 e m

      Tack för omtanken. Hela boken är tankeväckande. Rekommenderas!

  8. A ROOM OF MY OWN oktober 25, 2015 / 12:15 e m

    den här köar jag för på biblioteket. jag brukar gilla McEwan. tack för smakebiten!

  9. Bokpool oktober 25, 2015 / 4:09 e m

    Tack för smakbiten!

  10. bokdamen oktober 25, 2015 / 6:30 e m

    Tack för smakbiten! Den här ligger högst upp i läshögen, tror att jag ska börja på den ikväll.😉
    Hoppas att din anhörig blir bättre snart!

    • ladywindermere83 oktober 25, 2015 / 7:00 e m

      Tack för omtanken! Det gör du rätt i. Vilken lyckost du är som har den oläst.🙂

  11. Lena oktober 25, 2015 / 9:05 e m

    Denna smakbit gav mersmak.

  12. Helena, MsHisingen oktober 25, 2015 / 9:33 e m

    Gillade hans Försoning så är ganska säker på att du har en bok att njuta av🙂

    • ladywindermere83 oktober 26, 2015 / 10:43 e m

      Ibland är det trevligare med lite mer slätstruket.🙂

Kommentera

