Värsta tänkbara händelse på bästa tänkbara sätt

Bränd himmel av Gillian MacMillian


Bränd HimmelIbland är det svårt att förstå hur människorna kring försvunna personer verkligen känner. Det är svårt att ens tänka tanken att en familjemedlem, vän eller släkting helst plötsligt är försvunnen. För Rachel Jenner, huvudpersonen i Bränd himmel, är denna mardröm på riktigt.

Hon och sonen Benedict är ute och leker i en park i Bristol. Han springer i förväg till bilen och det är det sista Rachel ser av honom. Efter några timmar hittar någon hans kläder vid ett vattendrag. Polisen James Clemo kopplas in på fallet och jakten på den försvunna pojken inleds.

Samtidigt som Rachel genomgår sin värsta mardröm har media snappat upp fallet. Det är full aktivitet på Facebook och det har även startat en blogg med syftet att hjälpa till att hitta den åttaåriga pojken. Men på sociala medier kan man ju säga vad man vill… Det tycker i varje fall ganska så många. Därför haglar förolämpningarna över Rachel. Det spekuleras vilt över vem som har gjort det och många har Rachel som huvudmisstänkt.

Bränd himmel är inte en vanlig deckare. Vi får följa Rachel, Bens pappa och polisen James i olika kapitel. Dessutom får vi journalutdrag ur James terapisamtal som äger rum efter den hemska händelsen. Mellan dessa kapitel får vi läsa utdrag från bloggar, tidningar och annan media. Detta är en intressant vinkel som ger läsaren svårighet att lita på det den läser. Jag vill lita på att mamman inte är den skyldiga men jag märker snabbt hur lättpåverkad jag är av det jag läser. Hur många gånger har media påverkat mig på liknande sätt? Då det verkligen har varit på riktigt… Obehagliga tankar, men kanske ändå nyttiga.

Hela boken genom förföljs jag av en domedagskänsla. Jag fortsätter att läsa med andan i halsen och de 450 sidorna bara flyger förbi. Enda nackdelen med boken är att slutet kom och gick lite väl hastigt. Detta hade kunnat utarbetas lite snyggare, kan jag tycka. Jag ser dock fram emot att läsa fler böcker av MacMillian.

Tack Modernista för recensionsexemplaret!


4/5 Kajsa Ankor
Betyg 4

Rekommenderas för: För den som vill läsa en välskriven och oerhört spännande thriller.


 

2 thoughts on “Värsta tänkbara händelse på bästa tänkbara sätt

  1. Monika oktober 23, 2015 / 7:19 e m

    Ja… jag håller precis på och läser denna. Har kommit ungefär halvvägs och än så länge ligger betyget runt en fyra🙂

    • ladywindermere83 oktober 24, 2015 / 2:22 f m

      Det blev lite samma samma där i mitten. Men den är lite annorlunda än andra böcker i genren vilket gör den intressant.🙂

Kommentera

