Vad tusan läste jag just?

Ibland så kommer man över böcker där baksidetexten lockar en till läsning men där själva boken inte är vad man förväntade sig. Jag är svag för relationsromaner så ena titeln som jag skriver om nedan trodde jag skulle passa mig som handen i handsken. Den andra titeln ropade på mig genom dess knallrosa omslag. Vem kan egentligen stå emot ett knallrosa omslag? Tur är att jag inte betalade mer än en femma per bok…


Saker min sambo och jag tyckte olika omSaker min sambo och jag tyckte olika om av Sabina Strand

Boken består av en massa inlägg som även publicerats på författarens blogg. Hon återberättar hur det gick till när hon och hennes sambo delade på sig efter bara en väldigt kort tid i deras nya, gemensamma lägenhet. Sambon var ingen trevlig typ. Han verkade vara väldigt bestämmande och dominant. Inte direkt kärleksfull.

Boken igenom frågar jag mig varför hon stannar. Det är en fråga som nog inte är speciellt lätt att svara på om man inte varit med om något liknande själv. Men i inläggen som hon skriver så är hon inte snäll mot sig själv. Hon tar på sig dumstruten hela tiden och det blir alldeles för mycket. Till sist övergår min empati till irritation. Gör något åt din situation istället för att gnälla. Vilket troligen är betydligt lättare sagt än gjort…

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor


VåtmarkerVåtmarker av Charlotte Roche

Helen råkade slinta när hon höll på med lite intimrakning och skar sig illa. Hon hamnar på sjukhuset och får där upp ögonen för sjuksköterskan Robin. Hon delger honom sina mest intima berättelser.

Oj. Det här var en obekväm bok. Inte obekväm i den bemärkelsen att den får en att tänka och tvinga en att ändra livsstil. Nej, rent obekväm helt enkelt. Helen är så äcklig att jag mådde illa när jag läste den här. Vad tusan var det jag läste-känslan dyker upp hela tiden. Helen är inte något stort fan av intimhygien och det verkar som om författaren vill markera något här. Jag håller inte med – bara för att män inte behöver hålla lika ”rent” betyder inte det att kvinnan inte behöver det. Rent anatomiskt ser vi ganska så annorlunda ut…

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor


Kommentera

