Skorrande R, fina drycker och hemlängtan

Champagne på skånska av Monika Carnehult, Lillemor Bruce och Johanna Holm


Champagne på skånskaEllinor bor i Lund och har ett bra jobb på en reklambyrå. En dag får hon ett telefonsamtal som kommer att förändra hennes liv totalt. Hennes pappa ligger i koma och kommer aldrig mer att vakna upp. Hon beslutar att stanna ett tag i hennes pappas älskade stuga på skånska östkusten. Där kommer hennes nya liv krocka med hennes förflutna och vi får läsa om hur Ellinor reder ut det hela.

Champagne på skånska var väldigt lättläst. 222 sidor och tre författare skrämde mig lite innan jag började läsa. Mina farhågor att allas röster ville bli hörda uppfylldes som tur var inte. Det enda jag kunde irritera mig på var att det var alldeles för många karaktärer på alldeles för få sidor. Jag har gärna önskat att den hade haft 100 sidor till så handlingen hade blivit lite tajtare.

Givetvis får jag lite hemlängtan när jag läser den här. Den utspelar sig i miljöer där jag växte upp. Jag tillbringade väldigt många somrar i en sommarstuga i Åhus och den känslan infinner sig när jag läser den här boken. Detta är svensk feelgood på en trevlig nivå. Boken hade passat utmärkt i solstolen och det danska bandet gör den lätt och smidig.

Tack Hoi Förlag för recensionsexemplaret!


Rekommenderas för: Skåningar, gula änkor eller för den som vill läsa en trevlig feelgood-bok.

3/5 Kajsa Ankor
Betyg 3


2 thoughts on “Skorrande R, fina drycker och hemlängtan

  1. Nilmas Bokhylla oktober 20, 2015 / 10:37 f m

    Låter ju lite intressant i alla fall men förmodligen inget jag kommer lägga vantarna på!

    • ladywindermere83 oktober 20, 2015 / 11:07 f m

      Jag blev lockad av baksidetexten där det stod ”skånska ostkusten” eftersom det är mina hemtrakter. Inte den vanligaste miljön för en bok att utspela sig i så jag tog chansen…🙂

Kommentera

