En smakebit på søndag: Vad natten döljer – Dean Koontz

Smakebit på söndagJag har en sån flödande läslust just nu att det nästan är lite jobbigt. Jag har ju inte riktigt den tiden som jag hade önskat till att läsa. När man dessutom har valt att läsa en bok som är oerhört läskig (vilket man ska på hösten) så finns det vissa gränser hur mycket man vill (läs: vågar) läsa när maken har somnat och resten av huset är beckmörkt…

Vad natten döljer av den ojämna skräckmästaren Dean Koontz handlar om mordutredaren John Calvino som överlevde när seriemördaren Alton Turner Blackwood en gång mördade resten av hans familj. Nu har åren gått och Blackwood är död och begraven sen länge. Därför är det väldigt konstigt att de mord som John nu utreder är utfört enligt exakt samma modus operandi som Blackwood hade som sitt signum…

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

Vad natten döljerNär lampan var släckt och det enda ljus som syntes kom från de blekgrå rektanglarna som utgjordes av fönstren och från klockradion, blev Zach, precis som tidigare under kvällen, övertygad om att något hade varit fel med hans spegelbild. Han befarade att han skulle ligga vaken till morgonen och strax före gryningen komma på vad som bekymrade honom. Men efter ett tag övermannades han av tröttheten. Medan han drev iväg mot sömnen hade han bilden av sig själv i spegeln på näthinnan; bleka fötter, skära knän och alltför tunna ben, allt det var rätt och riktigt även om det var förfärligt. Sedan insåg han att ögonen i spegelbilden inte var gråblå som hans ögon egentligen var, utan svarta. De var svarta som sot, svarta som sömn.

 

36 thoughts on “En smakebit på søndag: Vad natten döljer – Dean Koontz

  1. lene oktober 18, 2015 / 9:55 f m

    Ikke lest noe av forfatteren. Takk for smakebiten!

    • ladywindermere83 oktober 18, 2015 / 9:57 f m

      Det finns väldigt många böcker att välja på. Vissa är riktigt bra, vissa är riktigt dåliga men de flesta är helt ok.🙂

  2. Eva Trillian oktober 18, 2015 / 10:22 f m

    Hösten bjuder till mörkare läsning – men jag nöjer mig med magi och fantasy🙂 Skräck? Njäe, man vill ju kunna sova om nätterna också😉
    Tack för smakbiten!

    • ladywindermere83 oktober 18, 2015 / 10:37 f m

      Det gäller att välja rätt tillfälle på dygnet att läsa skräck. Annars får man ju helt enkelt ta konsekvenserna.😉

  3. Åsa C oktober 18, 2015 / 10:22 f m

    Tack för smakbit – just denna Koontz har jag inte läst. Trevlig söndag!🙂

  4. Monika oktober 18, 2015 / 10:52 f m

    Den här är en av de senaste jag läst av Koontz, tyckte den var OK. Varken mer eller mindre🙂

  5. Bokpool oktober 18, 2015 / 11:06 f m

    Tack för smakbiten!

  6. Skriva läsa leva oktober 18, 2015 / 11:15 f m

    Koontz var det evigheter sedan jag läste. Tack för tipset.

  7. Lottens Bokblogg oktober 18, 2015 / 11:23 f m

    Tack för smakbiten. Skräck är ju inte riktigt min grej, och jag tror faktiskt inte jag läst något av Koontz. Om det inte var väldigt länge sedan.

    • ladywindermere83 oktober 18, 2015 / 12:16 e m

      Jag tror det är en sån där författare som man läser när man börjar läsa vuxenlitteratur.🙂

  8. A ROOM OF MY OWN oktober 18, 2015 / 12:16 e m

    det är länge sedan jag läste något av Dean Koontz. kan vara dags igen? tack för smakebiten!

    • ladywindermere83 oktober 18, 2015 / 12:18 e m

      Den har fått ganska ljumna recensioner på Goodreads så jag tror att den kommer flippa ur snart. Han har en tendens att göra så i sina nyare böcker…

  9. C.R.M. Nilsson oktober 18, 2015 / 4:21 e m

    Jag ska försöka läsa mer av Koontz. Lägger till den här i listan av tips🙂 Tack för smakbiten!

  10. astridterese oktober 18, 2015 / 4:45 e m

    Jeg er veldig glad i bøkene til Dean Koontz. I det siste har jeg kjøpt flere på bruktbutikker så jeg har mange uleste å se frem til.
    Jeg har litt liten leselyst for tiden så du må gjerne sende meg litt av din😀 Ønsker deg en fin søndag!

    • ladywindermere83 oktober 18, 2015 / 4:49 e m

      Jag har skickat lite läslust till dig på posten!😉

  11. Helena, MsHisingen oktober 18, 2015 / 5:17 e m

    Läste ett par Koontz när jag var yngre, men de var för läskiga för mig🙂

  12. Lena oktober 18, 2015 / 5:17 e m

    Tack för smakbiten. Har några böcker av Koontz på min läsplatta, men har inte läst någon ännu. Vet ej om de är för spännande för min smak🙂

  13. Sara Pepparkaka oktober 18, 2015 / 6:30 e m

    Jag får nog försöka hitta något i den här stilen till min nästa bok, har inte blivit så skrämmande böcker i oktober som jag tänkte mig!

    • ladywindermere83 oktober 18, 2015 / 6:32 e m

      Det finns många bra att välja på. Har du inte läst Psykopaten av Koontz så har du något läskigt framför dig.

  14. bokdamen oktober 18, 2015 / 6:35 e m

    Tack för smakbiten! Läste nästan allt av Dean Koontz när jag var yngre. Fick för mig att återvända till Koontz förra året och försökte läsa The Taking, tror jag den heter, och det gick inte bra. Men tänkte kanske gör ett nytt försök med någon bok som inte är too much, tips?😉

  15. Marie Eggimann oktober 18, 2015 / 7:09 e m

    Tack för smakebiten, det är en författare jag tänkt läsa något av men ej blivit av.

    • ladywindermere83 oktober 18, 2015 / 7:49 e m

      Det finns alldeles för många böcker och alldeles för lite lästid…🙂

  16. Inger Johanne Elsrud oktober 18, 2015 / 7:57 e m

    Leste flere bøker av Koontz en tid tilbake, den ene er i 2 bind og heter på norsk Sjelens sår. Den likte jeg veldig godt, såpass at jeg leste den på nytt noen år etter.

    • ladywindermere83 oktober 18, 2015 / 9:44 e m

      Undrar vad den kan heta på svenska. Ska kolla upp det.🙂

  17. Pirjo Saloniemi oktober 18, 2015 / 8:21 e m

    Alldeles för läskigt för mig tror jag. Tack för smakbiten!

Kommentera

