Jag visste inte att Saw-filmerna gått och blivit en bok

Ole Dole av M.J. Arlidge


Ole DoleTänk dig att du vaknar upp i ett rum. Du har ingen aning om hur du hamnade där. Du är inte ensam, din kompis/pojkvän/syster/släkting är också där. Det finns inget sätt att ta sig ut. Ni är fast i det där rummet. Mitt på golvet ligger där en pistol och en mobiltelefon. Snart så ringer telefonen och ni får veta hur ni ska gå tillväga för att ta er ut. Tyvärr fungerar det bara för en av er. Eftersom den andra måste dö. Och du måste döda.

Kriminalkommisarie Helen Grace har aldrig upplevt något liknande. Hon och hennes team jobbar på att försöka stoppa kidnappningarna som sker över hela staden. Ju närmare Helen kommer mördaren desto mer inser hon att hon har något med saken att göra. Kan hon stoppa mördaren utan att själv bli ett offer eller ska fler par riskera att bli kidnappade och ställas inför sitt livs svåraste val?

Ole Dole är en sån där bok som man måste sträckläsa. Den är som gjord för det. Korta kapitel och mycket fart i handlingen. Det står aldrig still utan det händer hela tiden någonting. Detta är ju givetvis på bekostnad av någonting annat. Karaktärerna är lite flata, det är mest Helen man kommer nära. Men behöver man verkligen fullfjädrade karaktärer i en sån här bok? Jag läser den mest för spänningens skull och då är jag faktiskt ganska så nöjd som det är.

Det har släppts flera böcker om Helen Grace i Storbritannien så jag hoppas på att karaktärerna kanske utvecklar mer över tid. Jag hoppas också på att spänningen i dessa är lika hög som i Ole Dole.

Det dyker upp flera frågor när jag läser. Hur skulle man fungera som människa efter att ha överlevt en sån här kidnappning? Hur nära avgrundens rand måste jag stå för att inte äta från mig själv? Hur vet mördaren när ”dådet” har begåtts? Jag är väldigt nöjd om jag aldrig någonsin får svaret på dessa frågor…

Jag ser fram emot nästa del i serien om Helen Grace. Tack Lind & Co för recensionsexemplaret!


Rekommenderas för: De som gillade Saw-filmerna, spänningssökare och anglofila deckarfantaster.

4/5 Kajsa Ankor
Betyg 4


 

 

7 reaktioner på ”Jag visste inte att Saw-filmerna gått och blivit en bok

  1. Klockren recension!! 🙂 Jag hoppas oxå att de övriga böckerna är lika bra och nej man behöver inte alltid fördjupa sig så mycket i alla karaktärer, inte när det är så spännande och texten flyter på så bra 🙂

Kommentera

