Jag kommer ihåg när jag var ung och kär…

Ungdomskärlek. Så förgänglig men ack så underbar! Vem minns inte sina skolförälskelser, första kyssen och namnen man klottrade i anteckningsböckerna i skolan? Kanske är det just därför jag gillar att läsa ”contemporary YA”…


The last summer of usThe Last Summer of Us av Maggie Harcourt

Tre bästa vänner beger sig ut på en road trip i en rostig, illaluktande bil. Limpet, Steffan och Jared har de sista veckorna av sommaren på sig att reda ut saker, bearbeta känslor och kanske till och med bli kära.

Det här är en väldigt vacker historia om tre ungdomar vars föräldrars gärningar har påverkat dem alla på negativa sätt. Harcourt har skickligt förlagt denna berättelse om förlust, sorg, kärlek, vänskap och hemligheter till en road trip. The Last Summer of Us har inte det snabbaste tempot i världen men det passar sig. Det gör boken ännu mer sorglig och vemodig. På sina ställen finns det roliga kommentarer och humorn passar väl in i boken. Jag vill gärna läsa mer av Harcourt om det skulle dyka upp något nytt.

Betyg: 4,5/5 Kajsa Ankor


This is not a love storyThis Is Not a Love Story Keren David

En engelsk tjej, Kitty, flyttar med sin mamma till Amsterdam. Där träffar hon två pojkar med vitt skilda personligheter. Ethan är lite oförutsägbar och Theo är lite filosofisk och bekymrad. Kitty har ett hjärtfel som gör att hon är lite skör när det kommer till stress. Men med två söta pojkar och nya vänner borde hon väl inte utsättas för någon stress… Eller?

Jag har alltid velat åka till Amsterdam och behöver jag en bra guidebok kan jag ju alltid ta med den här. För varje kapitel får vi besöka något nytt ställe, eller titta på träskor, tulpaner eller kanaler. Tyvärr är karaktärerna inte riktigt lika verkliga. De förblir platta boken igenom och gör att jag inte intresserar mig för dem. Dessutom är språket ingen höjdare, som om författaren försöker lite för mycket.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Kommentera

