Gröna städer av papper

Paper Towns av John Green


Paper TownsEtt ganska så fiffigt sätt för kartmakare att ha koll på att ingen snor deras kartdesigns är att lägga till en plats på kartan som egentligen inte finns. Dessa platser kallas för pappersstäder (paper towns).

Quentin har bott granne med Margo hela sitt liv. Han har också varit förälskad i henne större delen av sitt liv. SÅ när Margo en natt ber honom att hjälpa henne med en omfattande hämndaktion så tackar han inte nej. De tillbringar hela natten tillsammans och Quentin ser fram emot att få träffa henne i skolan dagen därpå. Men Margo dyker inte upp. Det går dagar, det går veckor. Då beslutar sig Quentin för att försöka hitta Margo genom att följa de ledtrådar som hon lagt ut åt honom.

John Green är en duktig författare men den här boken var inte min favorit av honom. Det finns en hel del humor men jag irriterar ihjäl mig på Margo. Hon är rejält egotrippad och hennes beteende är knappt försvarbart. Sen har vi Quentin… Han är också irriterande. Och så är han en stalker. Han känner inte ens Margo men ändå så vänder han sitt liv upp och ner för att leta rätt på henne.

Jag gillar att den utspelar sig i Orlando och att man till och med får följa med på ett nattligt besök på Sea World. International Drive känner jag igen sen vår senaste resa och dessa kapitel får mig att längta tillbaka till centrala Florida.

Jag kommer fortsätta läsa det John Green släpper. Jag har Looking For Alaska kvar i hyllan men den får nog vänta tills nästa år. Jag är lite less på tonåringar med en massa angst just nu.


Rekommenderas för: Floridafantaster, rymningsbenägna eller de som gillade Dawsons Creek.

3/5 Kajsa Ankor
Betyg 3


 

Kommentera

