Londonvaruhus fyllt av mysterium

The Mystery of the Clockwork Sparrow av Katherine Woodfine


This dainty straw with a ribbon bow is the essence of charming simplicity. Becoming to every face shape, it is a practical everyday choice for the young working lady…

The Mystery of the Clockwork SparrowDet ska just öppna ett nytt varuhus i London. Allmänheten är spänd av förväntan. Det öppnades inte alltför många affärer i början av 1900-talet så det var ju trots allt en ganska så stor händelse. På en av de övre våningarna i varuhuset finns ”the Clockwork Sparrow”, en ovärderlig skatt. Men så stjäls den en dag och de modiga unga flickorna Miss Sophie Taylor och Miss Lilian Rose tar upp jakten på tjuven.

Jag köpte den här boken på Waterstones i London – Europas största bokaffär. Han i kassan berättade att författaren använde just Waterstones som inspiration när hon skrev boken. Det gav mig lite extra när jag läste boken.

Tidsepoken som skildras är en av mina favoriter och författaren gör det bra. Små citat med tidstypiska kläder. Illustrationer som är så gulliga att man skulle vilja äta upp dem. Hela boken är faktiskt söt.

Visst är den lite för pladdrig stundtals och ibland är det lite svårt att hänga med i svängarna. Men det vägs upp av Miss Lilian Rose som är så bad-ass att jag verkligen längtar efter uppföljaren som dyker upp på hyllorna under våren 2016 bara för att få möta henne igen.

Vill ni ha ett bra tips för hur denna bok ska avnjutas? Med te och kex. Engelska varianten. Tror jag ska gå och brygga mig en kopp nu.


Rekommenderas för: Anglofiler, shoppingfantaster och ornitologer.

4/5 Kajsa Ankor
Betyg 4

2 thoughts on “Londonvaruhus fyllt av mysterium

  1. Lena oktober 9, 2015 / 9:12 e m

    Låter som en jättetrevlig bok.

    • ladywindermere83 oktober 10, 2015 / 3:00 e m

      Den var riktigt mysig. Hoppas att den blir översatt.🙂

Kommentera

