När det gäller att välja rätt

The Selection
The Elite
The One
The Heir av Kiera Cass


The selection sammanställning

35 tjejer. 1 prins. Släng in ett Bachelor-koncept och ett framtida världskoncept så har du premisserna för de här böckerna. America Singer vill egentligen inte delta i jippot men när man är utvald bland tusentals tjejer världen över så tackar man inte nej. Dessutom kommer hennes deltagande att underlätta för hennes familj. Hon är inte glad över att behöva lämna sin hemliga pojkvän Aspen. Dessutom räknar hon inte riktigt med prinsen. För Maxon har ju även han en viss dragningskraft…

Den här bokserien är väldigt populär och då blir man ju nyfiken på vad det är man har missat. Omslagen med de fina klänningarna är ju väldigt tilltalande och konceptet är intressant. Men hur är det med utförandet? Jag har ganska många problem med den här bokserien. Lättast är nog att göra en lista:

  • Kastsystemet håller inte riktigt. Ena dagen har Americas familj ont om mat andra dagen kan hon baka och laga en hemlig middag till Aspen.
  • Aspen är olidlig. Han är en mansgris och egoistisk. Han blir väl lite bättre i de senare böckerna men jag har svårt att glömma hur han var i början.
  • Världskonceptet är väldigt dåligt underbyggt. Rebellerna är nog bland de dummaste rebeller jag kan tänka mig.
  • Underutvecklade karaktärer. Det känns som om den här serien mest handlar om yta.
  • Jag tror inte att en kung sitter och läser i en tidning vad som händer i hans kungadöme. Förhoppningsvis har han koll på det innan tidningarna skriver om det.
  • America är inte snäll mot varken Maxon eller Aspen. Hon leker med dem som om de vore Barbiedockor.
  • Kiera Cass opassande beteende mot bloggare och personer på Goodreads som inte gillat boken. Dessutom påstås det ha pågått röstfiske för att få upp de bra recensionerna högre upp.

Fanns det något jag gillade med den här serien? Ja, annars hade jag inte läst fyra böcker. Klart jag ville veta vem som blev vald i slutändan. Sen är det ju lite mänskligt att stanna och titta på en olycka som hänt…

Betyg: The Selection: 2,5/5  –  The Elite: 2/5  –  The One: 1/5  –  The Heir: 1/5

 

 

2 thoughts on “När det gäller att välja rätt

  1. Helena, MsHisingen oktober 4, 2015 / 9:05 e m

    Tack för recensionen, ska hålla mig på armlängds avstånd från de här då🙂

    • ladywindermere83 oktober 4, 2015 / 9:18 e m

      Haha… Ja, ändå så tog jag mig igenom alla. Nästan lite pinsamt. Jag skyller på omslagen.🙂

Kommentera

