Ett av Herkules stordåd i modern tappning

Leon av Mons Kallentoft och Markus Lutteman


 

LeonJag slukade den första delen, Zack, i Kallentofts och Luttemans. Den hade allt en deckare ska ha. Så när Bookmark snällt skickade mig ett recensionsexemplar (Tack!) blev jag väldigt lycklig.

En direktsänd film visar en skräckslagen pojke i en bur. En klocka tickar ner, precis som en nedräkning till något. I bakgrunden kan man se en man med ett lejonskinn över axlarna. Polisen måste försöka lösa kidnappningen innan klockan når noll. För vem vet vad för hemskheter skulle hända pojken om klockan når sitt mål.

Zack är fortfarande kvar som polis trots hans missbruk. Hans problem har inte direkt blivit mindre utan han är hela tiden på jakt efter en ny fix. Stockholm är kallt, det är vinter, och fallet tar många vändningar innan det når sitt slut.

Leon är bra. Den är mycket bra! Jag älskar böcker som man har svårt att lägga ner. Jag läste den när jag var hemma och lyssnade på den när jag var i bilen så jag inte skulle slösa någon lästid. Jag uppskattar att den inte är överdrivet blodig. Oftast blir det bara mer obehagligt om man får chansen att själv måla upp scenariot i huvudet.

Jag ser fram emot del tre, som tyvärr inte ens verkar planerad. Men den som väntar på något gott väntar ju alltid för länge, eller hur?

Rekommenderas för: Den som läst del 1, lejontämjare eller för alla som vill läsa en välskriven deckare.

5/5 Kajsa Ankor
Betyg 5


Short review in English: A little boy has been kidnapped and a live feed video is uploaded that shows the little boy in a cage. A clock i counting down and in the background you can see a man in a lion pelt. Zack and his colleagues in the police force are starting the investigation and it’s a fight against the clock. The book is very well-written and the suspense is sometimes almost too much.

2 thoughts on “Ett av Herkules stordåd i modern tappning

  1. Monika oktober 2, 2015 / 7:39 e m

    Jag gillade denna mer än Zack och jag hoppas vi inte behöver vänta så länge på tredje delen🙂

Kommentera

