Ryska spioner?

Två böcker, samma betyg. Den ena handlar om en äldre superhjältinna på en ö och den andra om obehagligheter i Ryssland. Båda är skrivna av svenska författarpar.


SingöspionenSingöspionen av Gustafson & Kant

1986 skedde det ett mord på Singö och det är ännu inte löst. Kanske lades allt krut på Palmemordet som ägde rum strax innan. Ett mord på en marinbas på en skärgårdsö är inte riktigt lika prioriterat. Vi spolar fram till nutid. Sol-Britt och hennes man har uppfyllt en dröm – en sommarstuga på Singö. Där tänkte den 62-åriga kriminalinspektören och hennes man tillbringa sommaren tillsammans med sitt barnbarn. Men Sol-Britt är nog en liten arbetsnarkoman för när hon får nys om Singömordet så börjar hon nysta. Givetvis innebär det att hon försätter både sig själv och sin familj i livsfara.

Först och främst vill jag tacka Bokfabriken för recensionsexemplaret – tack! Tyvärr var det inte en bok för mig. Omslaget är riktigt snyggt men resten är inte min tekopp. Jag har svårt att köpa konceptet Super-Sol-Britt, det blir lite för mycket. Språket känns som det är taget ur en högstadienovell och handlingen är inte så spännande som jag skulle önska. Däremot tror jag att den tilltalar en annan grupp läsare, till exempel min pappa.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Handlaren från OmskHandlaren från Omsk av Camilla Grebe & Paul Leander Engström

Det här är del 2 i serien vid namn Moskva Noir. Den första delen, Dirigenten från S:t Petersburg, var riktigt bra. Nyskapande och underhållande. Kanske var det en bok som passade mig bra då jag läste den. Uppföljaren var inte riktigt lika bra, långt ifrån faktiskt. Jag ledsnade snabbt och intrigen, miljöerna och karaktärerna irriterade mig.  Men vad handlade den egentligen om?

Jo, den handlar om illegal vapenhandel och en stackars svensk kille som hamnar mitt i härvan. Han måste hitta bevis för vad som försiggår och därmed samtidigt rädda sitt eget liv. Ryssland är ett tufft land och verkligen ett land där man inte ska lura någon på pengar. Lesson learned!

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


4 thoughts on “Ryska spioner?

  1. Monika september 28, 2015 / 7:21 e m

    Jaha ja… nu tappade jag ju lite lusten att läsa Singöspionen… Kanske har jag glömt det om ett par år🙂

  2. Linnea september 28, 2015 / 9:16 e m

    Själv blev jag inte imponerad av Dirigenten från St. Petersburg.. Så jag hoppar nog uppföljaren tror jag..😉

Kommentera

