Det här är en av anledningarna till att jag hatar att flyga

Paradisoffer av Kristina Ohlsson


ParadisofferJag avskyr verkligen att flyga. Ok, jag gör det om jag måste så jag är inte direkt fobisk. Men jag avskyr det ändå. Det skakar, man har ingen kontroll och så är man dessutom 10000 meter över marken. Just därför är det lite extra jobbigt för mig att läsa Paradisoffer. På ett plan över Atlanten sitter det 400 passagerare totalt ovetandes om att deras liv ligger i händerna på den svenska och den amerikanska regeringen. Man har fått en ett hot om att det finns en bomb på planet som sprängs som man inte tar tillbaka utvisningsbeslutet på en man som anses farlig.

Fredrika Bergman och Alex Recht är tillbaka. tyvärr med lite andra arbetsuppgifter än tidigare. De har även fått sällskap av Eden Lundell som arbetar på SÄPO:s kontraterrorenhet.  Är det bara ett sammanträffande att hon har samma förnamn som självaste Paradiset – Edens trädgård?

Jag har älskat de förra böckerna i serien om Fredrika Bergman. Visst, jag har irriterat mig på småsaker även där men de är välskrivna och hade en intressant handling. Paradisoffer är också välskriven men den passar inte in i serien. Det är mer en internationell thriller a’la Ludlum än den svenska deckare som jag hade förväntat mig. Jag får känslan av att Ohlsson vill använda sig av den kunskap som hon har skaffat sig från sitt arbete med just terrorfrågor och var tvungen att hitta ett sätt att få in det i en bok.

Jag ser fram emot att läsa den femte delen i serien: Davidsstjärnor. Jag hoppas att den har gått tillbaka till det normala konceptet. Terrorismen kan få en egen bokserie, den behöver inte komma och ta över ett vinnande koncept.

Rekommenderas för: Flygplansälskare, Evor, Adams och den som vill läsa en thriller med mycket spänning.

3/5 Kajsa Ankor
Betyg 3


Böckerna om Fredrika Bergman och Alex Recht:

  1. Askungar (2009)
  2. Tusenskönor (2010)
  3. Änglavakter (2011)
  4. Paradisoffer (2012)
  5. Davidsstjärnor (2013)

 

2 thoughts on “Det här är en av anledningarna till att jag hatar att flyga

  1. Monika september 25, 2015 / 8:30 e m

    Jag älskade den här boken just för att jag inte gillar att flyga🙂 Det låter kanske konstigt, men den gav mig ångest.

Kommentera

