Har man roligare med mörkt hår?

För inte alltför längesen så bytte jag hårfärg. Det var ett stort beslut för en blondin sen nästan dryga 31 år tillbaka. Men hår är hår och det växer ju faktiskt ut. Om man inte är en skallig man… På jobbet har jag skojat om att jag bytte hårfärg för att bli smartare och för att jag haft tillräckligt roligt i mitt liv.

Men är det så? Har man det lite tristare som brunett? Om man går till litteraturen så finns det gott om böcker där klyschor haglar som husvagnar på väg till GeKås. Blondiner i böckerna är för det mesta väldigt snygga, har stora bröst och styrs av en man. Brunetter är lite mer rebelliska och gåtfulla. De är även mer pålästa och har ofta ett bra yrke. Men det gäller de klyschiga böckerna.

Jag gillar böcker som är sig själva. De författare som vågar gå utanför ramarna och skapa en egen verklighet. Böcker där utseendet är sekundärt och det som händer inuti karaktärerna räknas. Tänk om det hade varit så i även vår verklighet?

Tidningar, tv, filmer och till och med böcker bygger upp en bild av hur man SKA se ut. Det handlar inte längre om hur man VILL se ut. Ser man inte ut som alla andra så är man lite mindre värd… Dagens motto som jag tror de flesta råkat ut för. Varför är det så? Varför kan det inte få vara OK att vara den man är, oavsett hur man ser ut? Längd, vikt, ögonfärg, armlängd, rumpstorlek, fotstorlek eller hårfärg är totalt oväsentligt i det långa loppet. När ska vi inse det?

Tyvärr tror jag det dröjer alldeles för länge innan vi börjar ta vårt förnuft till fånga. Vi kan ju inte ens se bortom kulturellt ursprung… Ja, människan är konstig. Oavsett hårfärg. En sak har jag i varje fall insett: Vare sig jag är blond eller brunett så är jag människa.

2 thoughts on “Har man roligare med mörkt hår?

  1. johannasdeckarhorna september 20, 2015 / 9:29 e m

    Så sant. Apropå att få se ut som man vill, jag blir så arg när det är reklam för bantningsmedel och så står där en rad kvinnor som gått ner si eller så mycket. Okej, men finns det inga karlar som behöver banta då??? :@

    • ladywindermere83 september 20, 2015 / 9:46 e m

      Håller helt med dig. Pengar styr, kvinnor är instruerade att bry sig mer om sitt yttre än män och lägger därmed ner mer pengar på sånt som har med det att göra. För jävligt och något vi måste börja jobba på att ändra.

Kommentera

