Det är några som saknas

Jag deltar i årets Läsutmaning där man ska pricka av 65 punkter genom att läsa böcker och skriva en liten rad (eller flera rader) om den. Min lista på vad jag har läst hittar ni här. Men jag saknar 13 punkter så jag gjorde helt enkelt upp en plan för att fullfölja utmaningen. Här är mitt förslag. Jag saknar vettiga förslag på en bok med HBTQ-tema och så en fan fiction-bok. Har ni några förslag?

Sammanställning

Färg i titeln
Svart flicka, vit flicka av Joyce Carol Oates

En ALMA-pristagare
Rubinen i dimman 
av Philip Pullman

En författare från Afrika
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie

En författare från Sydamerika
Hundra år av ensamhet 
av Gabriel Garcia Marquez

Shapeshifter i handlingen
Changeless
 av Gail Carriger

Havsfolk i handlingen
Ingo
 av Helen Dunmore

Tidsresenär i handlingen
Outlander
 av Diana Gabaldon

Bok med HBTQ-tema
????????????????

Sista boken i en serie med fler än tre böcker
Timeless 
av Gail Carriger

Episk fantasy
Wheel of Time #4: The Shadow Rising av Robert Jordan

Fan fiction
????????

Steampunk
Blameless 
av Gail Carriger

Lyssna på en ljudbok
Istvillingar
 av S.K. Tremayne

8 thoughts on “Det är några som saknas

  1. Cissi september 16, 2015 / 11:58 e m

    HBTQ-tema: Någon av Sarah Waters tidiga böcker, förslagsvis ”Ficktjuven”, den är jättebra. ”Kyssa sammet” av samma författare är också mycket bra. Annars har Mian Lodalen skrivit några böcker med HBTQ-tema, ”Smulklubbens skamlösa systrar” är en av dem. En klassiker är ju annars Louise Boije af Gennäs ”Stjärnor utan svindel” – om du inte redan har läst den.🙂

    • ladywindermere83 september 17, 2015 / 6:02 f m

      Många bra tips! Blev sugen på att läsa många av dem. Tack!

  2. bokdivisionen september 17, 2015 / 7:22 f m

    Jag säger allt av Sara Lövestam när det gäller HBTQ!

    • ladywindermere83 september 17, 2015 / 8:10 f m

      Henne har jag inte läst något av än men har velat ett längre tag. Tack för tipset!

      • bokdivisionen september 17, 2015 / 4:15 e m

        Åh, då rekommenderar jag ALLT hon skrivit men min favorit är Tillbaka till henne.

      • bokdivisionen september 17, 2015 / 4:35 e m

        Den är iofs rätt lång så om du har kort tid på dig att avverka listan så kan du börja med Udda!🙂

Kommentera

