Häxungar och cupcakes

Dagens inlägg handlar om två ungdomsböcker som inte är lika varandra på något ställe. En var mer riktad åt en yngre publik och den andra är en dagboksroman om en tjej vars mormor avrättades på grund av häxanklagelser.


Witch ChildWitch Child av Celia Rees

Boken består av en massa dagboksanteckningar skrivna av Mary som tvingades fly från England till USA för att slippa undan häxanklagelser så hennes mormor dömdes som skyldig till just detta. Det är bara det att Mary faktiskt är en häxa.

Jag gillar inte dagboksformen. Det stör och sänker betyget helt i botten. Hade det inte varit för miljöerna och tidsepoken så hade jag nog gett upp boken. Men jag är lite intresserad av puritaner och deras liv så jag kämpade igenom. Vill man läsa en bättre bok om just denna tidsepoken så rekommenderar jag The Last Runaway av Tracy Chevalier.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Kapitulera omedelbart eller döKapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling

Alla tycker att Lovely är galen utom Mary. Hon älskar Lovely. Hon är hennes oas i ett annars väldigt tråkigt liv. I den här boken får vi följa de båda femtonåringarna när de röker, dricker, festar, filosoferar om livet och har sex. Boken har en obehaglig underton och om jag någonsin får en dotter så lär jag låsa in henne tills hon är 21. Jag tror att man får mest ut av den här boken om man är mellan 16-19 år. Jag kände mig mest gammal och tråkig när jag läste den.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Kommentera

