Två titlar som det inte finns så mycket mer att säga om

Då har jag äntligen gjort det. Jag har läst Fredrik Backmans berättelse om Ove. Jag läste till och med den om Britt-Marie när jag ändå var i farten. Jag tror inte det finns så mycket mer att säga om dessa böcker än vad som redan är skrivet men jag vill ändå dela med mig av vad jag tyckte om dem.


En man som heter OveEn man som heter Ove av Fredrik Backman

Jag trodde inte att den här skulle få mig att gråta. Det fick den. Flera gånger dessutom. Ove är den missförstådda mannen som är butter och otrevlig och oerhört principfast. Mannen som alltid tror att han har rätt och som vägrar ge sig trots att han har betett sig för jävligt. Men alla kan ju ändras, även Ove.

Jag älskade början och slutet av boken. Mitten blev lite tjatig och repetitiv. Fredrik Backman slog in en del redan öppnade dörrar. Men det tog sig kan man säga. Slutet förstörde mig i någon dag. Tårfyllda ögon och ett fånigt leende på läpparna så fort jag tänkte på det. Även när jag var på jobbet.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


Britt-Marie var hBritt-Marie var här av Fredrik Backman

Boken, som handlar om frånskilda Britt-Marie, är uppställd enligt samma mall som En man som heter Ove. Hon måste skaffa sig ett jobb vilket inte är speciellt lätt när man är i Britt-Maries ålder. Till sist får hon anställning på en fritidsgård för fotboll står högt i kurs.

Jag gillar Britt-Marie. Hon är sjukt otrevlig men under ytan är hon väldigt omtänksam. Det är viktigt att hon har koll och ordning på saker och hon får lära sig den hårda vägen att det är svårt att ha kontroll på människorna i din närhet. Boken var inte riktigt lika bra som den ovan men vid några tillfällen skrattade jag rakt ut. Vid något tillfälle kom det till och med en liten tår.

Tack Stina W för boken!

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor


2 thoughts on “Två titlar som det inte finns så mycket mer att säga om

Kommentera

