Septemberenkät

Marika på bloggen Boktok73 har gjort om augustienkäten så den även passar september månad. Bra, tycker jag, då jag aldrig svarade på ursprungsenkäten.

1. De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit?
Jag vann ju högsta vinsten i semesterlotteriet så jag är faktiskt ganska nöjd med vädret. Men jag tycker lite synd om alla er som hade tidig semester. I sommar har jag läst ganska så mycket. Första halvan jobbade jag och hamnade samtidigt i en liten lässvacka men jag kompenserade upp det under semestern. Sista veckan läste jag 22 böcker!

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i september (gamla eller nya).
Jag skulle vilja avsluta Stephanie Perkins serie genom att läsa Isla and the Happily Ever After. Sen så skulle jag även vilja läsa Davidsstjärnor av Kristina Ohlsson, även den sist i serien. Och eftersom det börjar gå mot höst så är en skräckis väldigt passande. Därför står en Stephen King- eller Dean Koontz-bok på läslistan.

3. Vilka nya böcker som kommer i september längtar du mest efter?
Jag har inte så stor koll på utgivningen i september men jag såg för ett tag sen att Saga Volume 5 släpps den 15 september. Det är en grafisk roman-serie av Brian K. Vaughan och Fiona Staples som är riktigt bra!

4. Kräftor eller surströmming? I augusti är det premiär för dessa ”Delikatesser”. Vilket väljer du helst?
Jag är inte direkt förtjust i kräftor. Ska jag äta det så föredrar jag havskräftor. Surströmming har jag ätit en gång och det räcker. Jag väljer alltså helst en grillad köttbit.

5.  Vilken är den bästa bok du har läst i sommar?
Aristotles and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz. Det var en bok som tog luften ur mig!

6. Finns det någon för dig ny författare som du är sugen på att läsa i höst?
Jag är sugen på att läsa Liz Braswells nya retelling av Disneyfilmen Aladdin. Boken heter A Whole New World.

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?
Jag älskade när vi fick gå till biblioteket och bläddra i böcker på skoltid. Jag lånade hem många i veckan.🙂  

8. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?
Semestern är definitivt slut och hösten med allt vad det innebär har kommit. Men det gör absolut ingenting. Jag älskar hösten! Luften är krispig, träden är som vackrast och man kan krypa ner under en filt och läsa samtidigt som regnet smattrar mot fönsterrutorna.

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?
Jag prioriterar alltid recensionsexemplar men annars så läser jag det som jag känner för att läsa just då.

10. Till sist, vilken är höstens allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?
Samma svar som på fråga 3: Saga Volume 5 av Brian K. Vaughan och Fiona Staples. Jag har längtat efter den sen nyår.

2 thoughts on “Septemberenkät

  1. Monika september 9, 2015 / 8:52 f m

    Havskräftor är den enda sorten värd att äta😉

Kommentera

