En smakebit på søndag: The Miniaturist – Jessie Burton

Smakebit på söndagIdag hinner jag inte läsa soeciellt mycket vanliga böcker. Jag fördjupar mig i kurslitteratur och artiklar och tycker det är riktigt roligt. Jag älskar den känslan – när man verkligen känner att man lär sig saker och bara vill veta mer och mer. Det där händer alltid mig på hösten. När jag var ung och gick i vanliga skolan så längtade jag tillbaka till alla läxor, böcker och lektioner. Lagom till halva september var jag less igen. Tur att jag aldrig ledsnar på vanliga böcker. Vad skulle jag då göra med all min tid?

Jag har alldeles nyss påbörjat en ny bok som heter The Miniaturist av Jessie Burton. Det är hennes debutroman och den handlar om 18-åriga Nella som nyss gift sig med köpmannen Johannes Brandt. Året är 1686 och boken utspelar sig i Amsterdam. Hon får ett litet dockhus av sin man i bröllopspresent. Det är en replika av deras hus. Huset ska möbleras av en miniaturist som verkligen hamnar nära verkligheten i sina avbildningar. Och det är här Nella upptäcker att det inte är helt riskfritt…

Jag har inte läst mycket mer än första kapitlet men det här verkar vara en bok för mig. Den sög genast in mig i handlingen och miljön (både tidsepoken och Amsterdam) är som upplagd för kuslig läsning. Dessutom är omslaget väldigt fint!

Smakbiten kommer från början av boken. Hon har nyss anlänt till sin makes hem men han är inte hemma. Istället välkomnas hon av hans syster Marin. Det är allt annat än ett varmt välkomnande, som ni säkert förstår utifrån smakbiten.

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit! (Hon verkar inte ha lagt upp någon smakbit idag men jag kör ändå! Det är ju nästan som en tradition.)

The MiniaturistMarin tips her nose into the air. ”What is that smell?”
Instinctively Nella’s hands fly to her collarbone. ”Is it me?”
”Is it you?”
”My mother bought me a perfume. Oil of Lilies. Is that what you smell?
Marin nods. ”It is,” she says. ”It’s lily.” She coughs gently. ”You know what they say about lilies.”
”No?”
”Early to ripe, early to rot.”
With that, Marin shuts the door.

 

28 thoughts on “En smakebit på søndag: The Miniaturist – Jessie Burton

  1. Ylva september 6, 2015 / 5:21 e m

    Låter väldigt intressant. Tack för smakbiten🙂

  2. Åsa C september 6, 2015 / 5:55 e m

    Tack för smakbit! Verkar så spännande på din beskrivning! Har tidigare dock blivit lite avskräckt då jag läste en ”reklamsnutt” om man skulle älska denna bok om man sträckläste Donna Tartts Steglitsan… orkade knappt läsa hälften av sistnämnda. :S

    • ladywindermere83 september 6, 2015 / 5:58 e m

      Har också hört avskräckande historier om Steglitsan så den undviker jag. Jag har ju inte läst speciellt långt än men jag längtar efter att få fortsätta. Det är något med språket och premisserna som jag älskar. Men det kanske urartar i nästa kapitel.😉

  3. Sara Pepparkaka september 6, 2015 / 6:14 e m

    Den här kommer väl snart på svenska? Har för mig att den står på inköpslistan på biblioteket där jag gör praktik.

  4. Pirjo Saloniemi september 6, 2015 / 6:23 e m

    Låter som en bok som jag skulle gilla! Tack för smakbiten!

  5. Bokpool september 6, 2015 / 6:27 e m

    Tack för smakbit!

  6. C.R.M. Nilsson september 6, 2015 / 6:41 e m

    Det låter som om det skulle kunna vara en bok för mig. Tack för smakbit och tips🙂

  7. Boktjuven Ingerun september 6, 2015 / 7:39 e m

    Jag älskar historier om små saker, människor osv, tex Nils Karlsson pyssling. Något säger mig att den här är lite mer åt skräckhållet? Jag blir väldigt intresserad att läsa den! Det får bli den svenska tror jag. Tack för smakbiten!

    • ladywindermere83 september 6, 2015 / 7:42 e m

      Lågmäld skräck tror jag att det är… Varsågod!

  8. bokdamen september 6, 2015 / 7:46 e m

    Tack för smakbiten! Den här vill jag nog läsa när den kommer på svenska.🙂

  9. Marie Eggimann september 6, 2015 / 7:49 e m

    Jag kollade lite på denna men mest för det var så sjukt snygg framsida, i alla fall den svenska versionen.

    • ladywindermere83 september 6, 2015 / 8:15 e m

      Jag gillar faktiskt det här omslaget bättre… Det är så fint med alla detaljer som ser ut som de kommit direkt från en Ostindiefarare.🙂

  10. Linda september 6, 2015 / 8:30 e m

    Den boken har jag på att läsa listan. Ser verkligen fram emot den:).

    • ladywindermere83 september 6, 2015 / 8:48 e m

      Jag ser verkligen fram emot att sätta mig ner med den och fördjupa mig i 1600-talets Amsterdam.

  11. A ROOM OF MY OWN september 6, 2015 / 11:12 e m

    den här köar jag för på biblioteket. ser mycket fram emot att läsa den. tack för smakebiten!

  12. Monika september 7, 2015 / 11:16 f m

    Den här låter ju spännande. Vill gärna åka till Amsterdam någon gång och då ska jag nog försöka plocka med mig den här boken🙂

    • ladywindermere83 september 7, 2015 / 11:17 f m

      Jag skulle också vilja åka till Amsterdam. Det verkar vara en väldigt vacker stad.

  13. Sandra september 7, 2015 / 7:32 e m

    Dendär verkar så intressant. Kul smakbit också. Blir spännande att se recension.

    • ladywindermere83 september 8, 2015 / 4:00 e m

      Den är riktigt bra. För en gång skull så låter jag boken ta tid att läsa. Den kräver nästan det för att komma i stämning.

Kommentera

