Fantasi utan fantasy

Ibland förstår jag inte riktigt allt jag läser. Jag förstår orden men inte meningen med orden. Det här handlar om två böcker där min förståelse inte alltid nådde ända i mål.


Happy SallyHappy Sally av Sara Stridsberg

Sally Bauer är känd för att vara den första skandinaven att simma över Engelska kanalen. Boken Happy Sally är en fantasi över hennes liv men bygger delvis på fakta. Flera år efter det att Sally Bauer lyckades korsa kanalen så vill Ellen göra samma bragd. Hon har sin man med sig och det ligger en hel del i potten för Ellen om hon skulle vinna eller förlora.

Det är språket som får mig att fastna i boken. Sara Stridsberg behärskar berättarkonsten och det svenska språket. Jag läser och tror att jag förstår men jag är bara och skrapar på ytan. Happy Sally är en bok som man bör läsa flera gånger för att ha en chans att suga åt sig berättelsen.

Betyg: 3,5/5 Kajsa Ankor


 

BliBli av Matilda Roos

Jag är ingen van poesiläsare och om jag läser dikter så föredrar jag de gamla klassikerna. Bli är en modern poesibok som jag inte förstår överhuvudtaget. Visst är det vackert och ibland så fängslas jag, men jag förstår inte andemeningen med boken.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor


 

One thought on “Fantasi utan fantasy

Kommentera

