I Dr. Livingstones fotspår där relationer och mammaroller ifrågasätts

Tre böcker som inte riktigt levde upp till mina önskningar. Två av böckerna förlorar på sitt upplägg och den tredje handlar om ett ämne som inte intresserar mig. Så går det när man köper böcker utifrån omslag istället för innehåll!


EuphoriaEuphoria av Lily King

Det var omslaget som fick mig att klicka hem den här boken på årets bokrea. Jag hade inte läst vad den handlade om så mina förväntningar var inte speciellt höga. Det var tur. Euphoria handlar om antroprologen Andrew Banks och hans möte med paret Nell och Fen Stone mitt i djungeln på Nya Guinea. De är där för att studera den inhemska befolkningen men när passionen flödar är det svårt att koncentera sig på sitt jobb.

Boken var ingen höjdare. Det jag dock kan ta med mig från boken är att den är baserad på en antropolog vid namn Margaret Mead. Hon verkade mest på Nya Guinea, Bali och Samoa och forskade mycket i könsroller. Hennes forskning visade på att just könsrollerna är kulturellt bundna snarare än biologiskt givna. Intressant och fortfarande högst aktuell forskning även idag.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor


 

Love, etcLove, etc av Julian Barnes

Detta är fortsättningen på Julian Barnes bok Talking it over. Tyvärr hade jag inte läst den och det är något man bör göra innan man hoppar på Love, etc. Hade ni tänkt att läsa dessa böcker och inte vill bli spoilade så rekommenderar jag att ni läser nästa recension istället.

Boken handlar om Stuart, Oliver och Gillian. Stuart och Gillian var gifta i första boken men delade på sig och Gillian blev tillsammans med Oliver istället. Glömde jag säga att Stuart och Oliver var bästa vänner? I Love, etc så får vi följa dessa tre personer igen.

Boken är skriven på ett annorlunda vis. Den är upplagd som en monolog för de tre karaktärerna. Så istället för att vara med om vad som händer så berättar karaktärerna vad som har hänt. Jag är inte helt förtjust i upplägget, det känns lite forcerat. Det jag gillade mest med boken var att de är väldigt snabba i replikerna och bjuder på flera skratt. Men då det händer väldigt lite så tröttnar jag snabbt och det gör tyvärr att betyget inte blir så högt.

Betyg: 1,5/5 Kajsa Ankor


 

Don't Try This at HomeDon’t Try This at Home av Katie Pearson

Hur svårt kan det vara att vara hemmamamma? Dot (ja, hon heter Dot) tror inte att det är speciellt svårt så hon säger upp sig från sitt välbetalda jobb för att stanna hemma på heltid med sina döttrar. Jag tror alla redan har räknat ut att det inte kommer bli någon dans på rosor för den naiva Dot.

Boken består enbart av mail skrivna av Dot. Det fungerar inte överhuvudtaget. Vem skriver email med dialog som om det vore en bok? Det förstörde hela boken för min del. Den är rolig på sina ställen men den hade kunnat vara så mycket bättre om den hade skrivits på traditionellt vis.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


 

2 thoughts on “I Dr. Livingstones fotspår där relationer och mammaroller ifrågasätts

  1. Lena Grollmuss september 3, 2015 / 9:40 f m

    Margaret Med har skrivit en lättläst ”kursbok” på samma tema. En gammal bok men ständigt aktuell : Manligt, kvinnligt, mänskligt. Jag minns den än fast jag läste den på sextiotalet som kurslitteratur när jag studerade till socialpedagog.

    Skickat från min Samsung-enhet

    • ladywindermere83 september 6, 2015 / 3:25 e m

      Verkar vara intressant läsning. Ett ämne som intresserar mig en hel del.

Kommentera

